dc.contributor.author | Elmrud, Sofie | swe |
dc.contributor.author | Åström, Anton | swe |
dc.date.accessioned | 2007-05-08T13:17:22Z | |
dc.date.available | 2007-05-08T13:17:22Z | |
dc.date.issued | 2007 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/3788 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning:
Syftet med studien är att undersöka en del av vad den svenska skolan legitimerar i tankar om manlighet och
kvinnlighet. I studien görs en kvalitativ textanalys av tio texter från två läroböcker avsedda för Engelska A på
gymnasiet ur ett genusperspektiv. Läroböckerna är Solid Ground 1 och Short Cuts 1. Den övergripande
frågeställningen är: hur konstrueras genus i dessa texter? Redovisning av resultaten föregås av en genomgång av
de delar av samtida feministisk teori som används i studien. Teorier hämtas i huvudsak från svenska feminister,
exempelvis Nina Björk, Fanny Ambjörnsson och Yvonne Hirdman. I resultat och diskussion tolkas texterna ge
uttryck för stereotypa tankar om manlighet och kvinnlighet.
Resultaten diskuteras i förhållande till den svenska gymnasieskolans värdegrundsrelaterade uppdrag och
pedagogisk teori. Uppdraget består i att förmedla och värna demokratiideal och tankar om människors lika värde.
Studien visar på genusperspektivets relevans för dagens skola. Studien visar i förhållande till läraruppdragets
utformning i aktuella styrdokument att lärobokstexters latenta innehåll bör granskas av läraren och diskuteras
och problematiseras i klassrummet.
Förord
Det arbete som lett fram till föreliggande text har varit intensivt och givande. Författarnas
delade syn på kön och genus har varit en förutsättning för arbetet. I inledningsskedet av
arbetet har författarna arbetat med varsin lärobok för att sedan erbjuda kritik och respons på
varandras texter. De råmanus som behandlade vart kapitel för sig har förts samman i kapitel
som strukturerats utifrån de teorier som används i studien. I denna omstrukturering av texten
har författarna i huvudsak arbetat tillsammans.
Delar av arbetet (viss litteratursökning och omarbetningar av texten) har skett enskilt. Alla
beslut rörande ändringar har dock tagits gemensamt. | swe |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.subject | läroböcker | swe |
dc.subject | genus | swe |
dc.subject | heteronorm | swe |
dc.subject | manlighet | swe |
dc.subject | kvinnlig | swe |
dc.title | Genuskonstruktion i tio texter hämtade ur två läromedel avsedda för gymnasieskolans kurs, Engelska A | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Sociology | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |