Show simple item record

dc.contributor.authorBotteri, Alexandra
dc.date.accessioned2014-12-11T15:56:17Z
dc.date.available2014-12-11T15:56:17Z
dc.date.issued2014-12-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/37720
dc.description.abstractSyfte: Syftet med studien har varit att undersöka hur erkänt skickliga lärare beskriver sitt lärarledarskap och vilka uppgifter och ledarskapshandlingar som formar lärarledarskapet. I vilka sammanhang och situationer utövas lärarledarskapet? Syftet har varit att undersöka hur erkänt skickliga lärare formats i möte med elever, verksamheter, skola och ledning och hur detta kan beskrivas och diskuteras i förhållande till förordningen och litteratur om teacher leadership Teori och metod: Studien vilar på inspiration av livshistorieforskning och den variant som kallas för tematisk yrkeslivshistoria. Studien är genomförd som en kvalitativ studie med fyra ”erkänt” skickliga lärare” som utnämnts till förstelärare och genom livshistorieintervjuer. Resultat: Studien visar på fyra förstelärares ambition och vilja att utvecklas och att utveckla. Förstelärarnas delaktighet i olika former av utvecklingsarbete och ett formell och informellt lärarledarskap. Sammantaget finns det flera likheter mellan erkänt yrkesskickliga lärares ledarskap och begreppet teacher leadership och hur detta skrivits fram i förordningen om förstelärare. Studien visar att lärarledarskapet formas genom kompetens och rollen som rådgivare, tillämpas genom de sammanhang och uppdrag de har och får i skolan. Studien visar att det handlar om fyra förstelärare som på olika sätt bidrar till lärande och utvecklande skola genom sitt engagemang och sin delaktighet i undervisningsfrågor. Alla fyra förstelärarna kommunicerar och bidrar med sin kompetens, erfarenheter och idéer i samarbete med kollegor i olika sammanhang utanför klassrummet, vilket pekar mot vad litteraturen talar om att förstelärare, effektiva lärare, läraren som ledare, förändringsagenter och teacher leader bidrar med utveckling inte bra i klassrummet, utan också utanför, som ett led i deras engagemang och vilja att förbättra och påverka elevers lärande.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMasteruppsatssv
dc.relation.ispartofseriesHT14 PDAU61:1sv
dc.subjectLärarledarskapsv
dc.subjectFörsteläraresv
dc.subjectTeacher leadershipsv
dc.titleLärares ledarskap I ljuset av förstelärareförordningen och begreppet ”teacher leadership” i forskningslitteraturensv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikswe
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record