Individanpassad musikundervisning, hur och varför?
Abstract
Sammanfattning
Uppsatsen handlar om individanpassad musikundervisning. Individanpassning tolkas här utifrån LGR11 som att
lärare skall anpassa undervisningen så att den passar alla elevers förutsättningar och behov. Syftet med
undersökningen var att kartlägga fem högstadielärares förhållningssätt till individanpassad musikundervisning.
Huvudfrågan var: Hur förhåller sig musiklärare i högstadiet till individanpassad musikundervisning?
Undersökningen är en fallstudie och insamlingsmetoden som användes var samtalsintervju. För att
bearbeta materialet användes en kvalitativ analys som resulterade i sju resultatrubriker. Utifrån dessa rubriker
analyserades två förhållningssätt fram: Förhållandet till eleven och förhållandet till läroplan och verksamhet,
båda med utgångspunkt från individanpassning. Dessa två förhållningssätt diskuterades med hjälp av
sociokulturellt perspektiv fenomenologiskt perspektiv, kognitivt perspektiv samt David A Kolbs lärstilsmodell.
Resultatet visade att lärarna till största del bygger individanpassning i undervisningen på erfarenhet och
har där med inte mycket kunskaper om elevers lärstilar eller utvecklingspsykologi. Det som också uppkom i
resultatet var att lärarna tycker att tiden inte räcker till för att kunna göra det arbete med individanpassning som
de skulle vilja göra. Lärarnas erfarenheter har dock byggt upp till en egen vetenskap som i vissa fall når lärstilar
och utvecklingsteorier, men dock inte hela vägen fram. Alla lärarna tycker själva att individanpassning är något
som är viktigt i skolan och bör arbetas med. Uppsatsen är viktig för att synliggöra de likheter eller olikheter som
finns i lärares förhållningssätt så att vi kan stäva mot en undervisning där lärare tänker lika kring
individanpassning.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Brohammer, Johanna
Keywords
Individanpassning
Individualisering
Musikpedagog
Language
sv