• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Den globala läraren – en kvantitativ undersökning av lärarstudenters attityder till VFU utomlands vid Göteborgs universitet

Abstract
Internationalisering är ett begrepp som under 000-talet fått allt större plats i det offentliga rummet. På senaste tiden har allt fler universitet runt om i landet satsat mycket på att just internationalisera utbildningen för att vara attraktiv på arbetsmarknaden. Göteborgs universitet har fått mycket beröm just för deras satsning på detta och lärarutbildningen inte minst. Dock så visar statistik på att lärarstudenter är en av grupper av studenter som minst utnyttjar möjligheten till ett utbyte under sina studier. Denna studies syfte var att undersöka vad lärarstudenter som går sin sista termin på lärarprogrammet Lp01 har för åsikter och attityder till möjligheten att göra en internationaliserad verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Studien genomfördes genom en kvantitativ metod där en enkätundersökning skapades på webben. Enkäten skickades till 301 lärarstudenter vid Göteborgs universitet varav 46 studenter besvarades enkäten. Resultatet visade att en majoritet av lärarstudenterna i studien är positiva till VFU utomlands, men att endast en minoritet av respondenterna i studien genomfört en sådan. Studenterna ansåg själva att positiva effekter för dem som blivande lärare, såsom ökad kunskap för andra länders skolsystem och kultur, men även personliga effekter, såsom ökade språkkunskaper och ökat självförtroende. De negativa effekterna av ett utbyte var i stort sett kortsiktiga effekter, såsom att studenternas ekonomiska situation påverkas och att organisationen av ett utbyte är krånglig. En minoritet såg långsiktiga negativa effekter, där studenterna oroade sig för att missa viktig undervisning i Sverige som de som inte åker på utbyte får och att de därför skulle få sämre inblick i det svenska systemet. Sammanfattningsvis så trots GUs prioritering av internationalisering i styrdokument och trots studenterna i studiens positiva inställning så tycks resultatet visa på att detta inte har lett till någon stor utveckling i praktiken då endast få lärarstudenter genomför ett utbyte under sin studietid.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/37641
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_37641_1.pdf (883.3Kb)
Date
2014
Author
Karlsson, Carolina
Keywords
Verksamhetsförlagd utbildning
internationaliserin
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV