dc.contributor.author | Lorentsson, Therese | sv |
dc.date.accessioned | 2014-12-03T08:03:40Z | |
dc.date.available | 2014-12-03T08:03:40Z | |
dc.date.issued | 2014 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/37629 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur barn i förskolan förhandlar om att få tillträde till olika
leksituationer. Detta kommer att göras med särskilt fokus på hur barn positionerar sig utifrån genus och ålder.
Metod och material: För att få svar på mina frågor genomförde jag en empirisk studie i form av
deltagandeobservationer, där jag varit en del av verksamheten i fem dagar och observerat hur barnen förhandlar
om tillträde till leken. Då jag med min studie ämnar få en djupare förståelse för fenomenet jag valt att studera, är
studien av kvalitativ karaktär. Vid observationstillfällena har jag använt mig av fältanteckningar som sedan
renskrivits och analyserats för att komma fram till ett resultat.
Resultat: Framträdande i mitt resultat är hur barnen använder sin makt och position i barngruppen och
därigenom skapar inkluderings – och exkluderingsprocesser inom lekens ramar. Överlag är det de äldsta barnen
på avdelningen som innehar den högsta positionen i barngruppen. Ålder framträder mer subtilt och används
enbart vid enstaka tillfällen för att exkludera de yngre barnen ur leken. Genus visar sig ha en betydande faktor
bland barnen för hur de väljer att positionera sig i leken och vilken roll de intar. Synligt är att barnen i min studie
både skapar och upprätthåller dikotomin mellan könen och att de indirekt förhåller sig till de könsspecifika
koderna.
Betydelse för läraryrket: Studien har relevans för läraryrket och visar vikten av att arbeta med gemenskap och
interaktion mellan barnen. Den visar också på vikten av att ha kunniga och engagerade pedagoger som är
lyhörda för barnens maktutövande. Att förskollärare tänker på hur de talar om både ålder och genus, och inte
skapar skillnader som sedan avspeglas och omedvetet appliceras på barnen. Studien visar på vikten av att arbeta
både konkret och förebyggande med dessa frågor bland barnen i barngruppen.
1 | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Positionering | sv |
dc.subject | genus | sv |
dc.subject | ålder | sv |
dc.subject | förskolebarn | sv |
dc.subject | lek | sv |
dc.title | ”Nej, jag kan inte heta Kattis. Det är ett tjejnamn och jag är en pojke.” – förhandlingar om genus och ålder i förskolebarns lek. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |