En nation – mer än hundra språk. En studie om interkulturella förhållningssätt i den svenska grundskolan idag utifrån ett elevperspektiv.
Abstract
Syftet med studien är att bland andraspråkselever på mellan- och högstadiet undersöka attityden
till det egna modersmålet samt till svenskan. Ytterligare ett syfte med studien är att undersöka
i vilken grad elever använder modersmålet under lektionstid samt i vilken grad eleverna är
medvetna om det som forskningen visat, nämligen att modersmålet är en tillgång vid tillägnande
av ämneskunskaper såväl som språkkunskaper.
Materialet för studien samlades in genom en enkätundersökning där totalt 47 elever besvarade
enkäten. Eleverna som deltagit i studien går på två olika skolor inom Göteborgsområdet som är
olika både geografiskt och socioekonomiskt sett. Den ena av skolorna ligger i ett multietniskt
förortsområde där majoriteten av eleverna har svenska som andraspråk, medan den andra skolan
ligger i centrala Göteborg där majoriteten av eleverna ha svenska som modersmål. Utöver
enkäterna gjordes även enskilda intervjuer med två utifrån en gemensam intervjuguide för båda
intervjuerna. Urvalet av informanter för enkät och intervju gjordes genom ett strategiskt urval.
I samband med besöken på skolorna ställde jag också frågor till lärarna i svenska som
andraspråk om hur undervisningen organiserades för andraspråkseleverna. Det här gjorde jag
för att få en tydligare bild av hur elevernas skolsituation såg ut samt för att se om skolorna hade
en monokulturell eller interkulturell undervisningsnorm. Undersökningen är begränsad till att
undersöka frågan utifrån ett elevperspektiv, i synnerhet från ett andraspråksperspektiv.
Min uppsats visar, utifrån tidigare forskning, en enkätundersökning och elevintervjuer, att det
på de skolor jag besökt tycks finnas en monokulturell inriktning på undervisningen. Jag drar
denna slutsats utifrån de attityder som eleverna visar på i min undersökning. I synnerhet blev
det här tydligt i enkätundersökningens resultat som visade att majoriteten av eleverna tänker att
det är direkt negativt att använda modersmålet under lektionstid. Att andraspråkseleverna inte
heller tycks vara medvetna om modersmålets positiva inverkan på deras lärande samt att en
relativt liten andel av dessa elever deltar i modersmålsundervisning anser jag också vara tecken
på att undervisningen i skolan har ett monokulturellt fokus. Det blev i min studie också tydligt
att de elever som intervjuades inte hade någon särskilt väl utvecklad metakognitiv syn på sitt
lärande, vilket också kan vara en anledning till att de värderar modersmålet något lägre än
svenskan.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Persson, Anna Clara
Keywords
identitet
modersmål
flerspråkighet
interkulture
Language
sv