¿En qué piensan unos adolescentes cuando les hablamos de un Programa de Estudios?
Abstract
Den nya Läroplanen, Lgr 11 och de olika kursplanerna som finns formulerade där, har från olika håll inom undervisningssammanhang stött på kritik för det abstrakta språkbruket. Som lärare i moderna språk, spanska, i grundskolan på en svensk utlandsskola har mitt syfte varit att ta reda på hur mycket eleverna förstår och vad de förstår av innehållet i kursplanen för moderna språk. Samtidigt ställer jag också frågan hur vi lärare skulle kunna arbeta för att eleverna ska förstå innehållet i styrdokumenten bättre. För att genomföra det här arbetet har jag använt mig av didaktikens grundfrågor för att sammanställa en enkät med 12 frågor till 16 elever.Genom att använda den här typen av öppna frågor försöker jag få fram vad eleverna förstår av innehållet, som finns under rubrikerna Syfte, Centralt innehåll och Kunskapskrav i Kursplanen för moderna språk inom ramen för språkval. Eleverna har svarat skriftligt på frågorna. Resultatet av den här studien visar att det är mycket viktigt, att aktivt arbeta med elevernas förståelse för hela innehållet av kursplanerna. Det är elevernas rättighet att förstå vad, hur och varför de ska studera ett ämne för att de ska lyckas i skolan. Därför är det också viktigt att lärarna får stöd och tillgång till extra material av pedagogisk karaktär. För att garantera elevernas rätt till en likvärdig förståelse av undervisningen är det då en uppgift f
ör Skolverket att ta fram ett sådant. Det ska inte privata undervisningsföretag eller författare behöva göra.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2014-10-08Author
Ärlemalm, Kerstin
Keywords
enseñanza obligatoria
programa de estudios
lenguas modernas
alumnos
comprensión
Series/Report no.
SPL Kandidatuppsats i spanska
SPL 2014-046
Language
spa