KAN JAG FÅ JOBB? - EN STUDIE OM ANSTÄLLNINGSBARHET I BEMANNINGSBRANSCHEN
Abstract
Bakgrund: Avregleringen av Arbetsförmedlingens monopol 1993 förändrade den svenska
arbetsmarknaden när nya anställningsformer tillkom och traditionella tillsvidareanställningar blev
färre. Liksom övriga delar på arbetsmarknaden är konkurrensen mellan arbetssökande idag stor
också inom bemanningsbranschen. Det är därför av intresse att undersöka.
Syfte: Syftet med studien var att kartlägga vad som krävs för att betraktas som anställningsbar
inom bemanningsbranschen ur ett arbetsgivar- och ett arbetstagarperspektiv. Följande
frågeställningar har formulerats: ”Vilka kompetenser, livsbetingelser och egenskaper behövs hos
en arbetssökande för att betraktas som anställningsbar på ett bemanningsföretag?” samt ”Vilka
skillnader finns det mellan arbetstagarens och arbetsgivarens syn på anställningsbarhet?”
Tidigare forskning och teori: Det finns få studier kring anställningsbarhet inom just
bemanningsbranschen. Tidigare forskning som använder det amerikanska begreppet
employability tar till skillnaden från svenska studier om anställningsbarhet hänsyn till både
organisations- och individperspektiv. Tidigare forskning är hämtad från Berntson (2008) samt
Berglund & Fejes (2009). I studien användes Fugate m.fls (2004) modell kring employability för
att analysera empirin. Modellen består av tre dimensioner: personlig anpassningsförmåga,
karriärsidentitet samt socialt och mänskligt kapital som tillsammans generar employability. Det
blir intressant att belysa då det finns få studier kring anställningsbarhet i bemanningsbranschen.
Metod: Studiens empiri hämtades en avdelning för uthyrning av tjänstemän på ett
bemanningsföretag på den svenska arbetsmarknaden. Urvalet har bestått av fem konsultchefer, en
konsultkoordinator och två konsulter. Jag har använt mig av kvalitativ metod och har gjort
semistrukturerade intervjuer med informanterna.
Resultat: Arbetsgivarens och arbetstagarnas syn på anställningsbarhet visade sig vara relativt
lika. Det krävs att individen är mycket flexibel, har en ödmjuk självbild samt en prestigelöshet
för att betraktas som anställningsbar inom bemanningsbranschen. Dessa egenskaper och
livsbetingelser är något som har stått till grund för studiens utvecklade modell. Studiens resultat
visade att en konsult därtill måste representera det bemanningsföretag som denne är anställd via
på ett professionellt vis. Det är en konsekvens av trepartsrelationen, där den anställde inte bara
representerar sig själv, utan också bemanningsföretaget. Det blir krav gentemot hur individens
beteende ska ske gentemot alla parter i en uthyrningsprocess vilket höjer kraven på den
arbetssökande och således påverkar dennes anställningsbarhet. Det är något som påverkar synen
på anställningsbarhet ur både ett arbetsgivar- och arbetstagarperspektiv.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2014-10-02Author
Secher, Fanny
Keywords
arbete
arbetsmarknad
anställningsbarhet
bemanningsbranschen
employability
konsult
konsultchef
Language
swe