“La escritura vista como un reloj que avanza” Un análisis intermedial de la novela Dublinesca
Abstract
Genom en analys av Enrique Vila-Matas bok Dublinesca ämnar föreliggande interdisciplinära uppsats
undersöka intermediala relationer med fokus på kultur- och identitetsproblematik. Detta överliggande
perspektiv kopplas sedermera ihop med en didaktisk kontext som dessutom utgör uppsatsens
interdisciplinära ansats. Följande frågor är relevanta för studien: Hur tar sig de intermediella
relationerna uttryck? Vilka kulturella aspekter är kopplade till dessa? Vilken roll kan detta spela i ett
didaktiskt sammanhang? I en ansats att analysera de intermediala strukturerna använder uppsatsen
huvudsakligen två begrepp, vilka är ekfras och mediereflexivitet. Dessa begrepp synliggör bland annat
olika medierelationer och deras koppling till såväl kulturella fenomen som identitetsaspekter.
Uppsatsen har delvis ett teoriutvecklande anspråk eftersom den bidrar till perspektivets utveckling
genom användningen av begreppet mediereflexivitet.
Uppsatsen ger vid handen att bokens ekfrastiska partier utmanar den förhärskande synen på
förhållandet mellan ord och bild. Analysen visar också att protagonistens användning av medier och
uppfattning av medier är intimt förbundet med identitetsprocesser. Det finns tydliga spår av en rädsla
för de nya medierna som bottnar i deras förmåga att fånga betraktarens uppmärksamhet. I detta
sammanhang är begreppet mediereflexivitet betydelsefullt. I en av uppsatsens sista delar
uppmärksammas perspektivets snarare än bokens eventuella relevans i ett didaktiskt sammanhang. En
av slutsatserna är att perspektivet med hjälp av begreppen tillåter en mer dynamisk beskrivning av
medierelationer men också att perspektivet kräver en omvärdering av förhållandet mellan
representation, kultur och pedagogik.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2014-07-04Author
Nilsson, Jeremias
Keywords
ntermedialitet
visuell
verbal och digital representation
ekfras
immediacy
hypermediacy
interdisciplinar
mediereflexivitet
Series/Report no.
SPL Kandidatuppsats i spanska
2014-021
Language
spa