• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hälsobudskap i media

En kvalitativ studie om hem- och konsumentkunskaplärares uppfattningar och deras beskrivning av sin undervisning.

Abstract
I media förekommer det idag ett stort utbud av olika hälsobudskap och många gånger kan det vara svårt att bedöma sanningshalten i budskapen. Hälsobudskapen kan även skapa förvirring och stress hos människor och framförallt ungdomar anses vara en mer sårbar och utsatt grupp (Sandberg, 2005). Enligt kursplanen för hem- och konsumentkunskap ska budskap i media vara en del av undervisningen. Bland annat ska undervisningen behandla budskapens påverkan på människor och hur de kan bemötas på ett reflekterat sätt (Skolverket, 2011d). I denna kvalitativa studie har vårt syfte därför varit att belysa hem- och konsumentkunskaplärares uppfattningar om hälsa och hälsobudskap i media och dess plats i undervisningen i hem- och konsumentkunskap i årskurs 7-9. Den metod vi använde för att utforska detta var semistrukturerade intervjuer med sex olika hem- och konsumentkunskapslärare. Resultatet visar bland annat att respondenterna uppfattar att hälsobudskapen i media fokuserar mycket på utseende och kroppsideal. Detta tror de kan ha en negativ påverkan på framförallt ungdomar. I respondenternas beskrivning av deras undervisning framkommer det bland annat att de lägger stor vikt vid att eleverna utvecklar ett kritiskt förhållningssätt till hälsobudskapen i media. Det framkommer även att de använder sig av tidningsutklipp som rör hälsa när de vill belysa och behandla hälsobudskapen i media. Utifrån vår studie kan vi dra slutsatsen att hälsobudskapen i media kan prioriteras mer i undervisningen. Det borde även läggas större fokus på vilken betydelse det har att den bild av hälsa som förmedlas ofta är sammankopplad med utseende och kroppsideal.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/36178
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
View/Open
VT14-20.pdf (319.1Kb)
Date
2014-06-26
Author
Johansson, Helena
Nilsson, Sofie
Keywords
Hem- och konsumentkunskap
hälsa
hälsobudskap
media
undervisning
Series/Report no.
Hem- och konsumentkunskap
VT 14-20
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV