Show simple item record

dc.contributor.authorWahlandt, Anette
dc.date.accessioned2014-06-09T10:35:55Z
dc.date.available2014-06-09T10:35:55Z
dc.date.issued2014-06-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/35974
dc.description.abstractSkrivande är en central aktivitet inom högskolan, men att utveckla sitt skriftspråk upplevs ofta som svårt, mödosamt och ensamt (Ask, 2007). Syftet med det utvecklingsprojekt som redogörs för i denna rapport har varit att utveckla arbetssätt och seminarieformer som kan bidra till att utveckla studenternas arbete med text och skrivande inom ramen för kurser. I rapporten redogörs för två delprojekt. Delprojekt 1 har fokus på skrivande och respons, delprojekt 2 har fokus på litteraturseminarier och dialog utifrån reflektionstexter och kurslitteratur. Teoretiska utgångspunkter har varit texter med fokus på lärande och skrivprocesser, med ett sociokulturellt perspektiv som bas och med intresse för dialog. Resultatet visar att skrivseminarier bidrar till att studenterna reflekterar över akademiskt skrivande och sin egen skrivprocess men också stöttar varandra i arbetet med att koppla texterna till litteraturen och kursens ämnesinnehåll. En responsmodell bidrar till att studenterna diskuterar texters innehåll och budskap, snarare än formalia och språk. Resultatet visar också hur seminariestrukturen har betydelse för hur studenter kan bidra med sina erfarenheter och utveckla kunskap utifrån kurslitteraturen.sv
dc.format.extent32sv
dc.language.isoswesv
dc.publisherGöteborgs universitet. Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande.sv
dc.relation.ispartofseriesPIL-rapportsv
dc.relation.ispartofseries2014:01sv
dc.subjectspråkhandledningsv
dc.subjectskrivprocesssv
dc.subjectresponsmodellsv
dc.subjectkamratbedömningsv
dc.subjectseminarieformsv
dc.subjecthögskolepedagogiksv
dc.titleAtt skriva är att delta i en dialog. Ett högskolepedagogiskt utvecklingsprojekt vid Göteborgs universitet.sv
dc.typeTextsv
dc.type.svepreportsv
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Pedagogical Development and Interactive Learning (PIL)eng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL)swe
dc.contributor.organizationEnheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL).sv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record