Att undervisa i läsförståelse – En kvalitativ intervjustudie om fyra lärares undervisning i årskurs 3
Abstract
Uppsatsen är en kvalitativ studie vars syfte är att undersöka hur fyra lärare uttrycker att de undervisar om
läsförståelse för att få en inblick i verksamma lärares tänkande kring läsförståelse. Studiens frågeställningar
handlar om vad lärare menar är väsentligt för att utveckla läsförståelse, hur viktigt de anser att läsförståelse är
samt vilka didaktiska val lärarna gör i sin undervisning.
Studiens syfte och frågeställningar besvaras genom intervjuer med fyra lärare i årskurs 3. Studiens resultat visar
att lärarna uttryckte olika delar som väsentliga för att utveckla elevernas läsförståelse. Lärarna anser att
läsförståelse är viktigt i skolans alla ämnen men att en aktiv undervisning för att främja läsförståelse mest
förekommer i svenskundervisningen. Lärarnas didaktiska metodval var att arbeta med ett läsförståelsematerial,
högläsning samt elevernas egen läsning i olika grad. Studien visar att lärarnas didaktiska val har en betydande
roll för att öka elevernas läsförståelse. Lärarnas didaktiska val som betydande faktor är bland annat om eleverna
får möjlighet att diskutera texter, vilka sorters texter de får möjlighet att bearbeta och om eleverna blir
undervisade i hur man använder sig av lässtrategier.
Studien gör ett nedslag i verkligheten för att försöka problematisera hur det kan komma sig att elevernas
läsförståelseresultat sjunker. Studien gör inte anspråk på hur det ser ut i all undervisning utan är på så sätt mer
relaterbar än generaliserbar. Studien har på så sätt betydelse för läraryrket då lärare genom studien kan ta del av
andra yrkesverksamma lärares tänkande kring läsförståelse. Läsförståelsens komplexitet påvisas samt vikten av
att som lärare få chansen att planera och diskutera sin undervisning för att kunna utmanas och utvecklas.
Lärarens roll är på så sätt den viktigaste faktorn då det är läraren som väljer vilken undervisning eleverna får
möta.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Collin, Emma
Keywords
läsförståelse
läsundervisning
lärarroll
didakti
Language
sv