“Vad är det som är utomhuspedagogik?” - En kvalitativ studie om förskollärares kunskap om utomhuspedagogik.
Abstract
Sammanfattning:
En stor undersökning gjord av PISA visar att kvalitén i skolan sjunker och allt fler elever får
sämre resultat. Skolans mer sterila och stillasittande miljö kan vara en anledning till att
elevernas resultat sjunker. Det finns också forskning som säger att undervisning behöver
varieras och anpassas efter det individuella barnet och utomhuspedagogik är ett didaktiskt
verktyg som innehåller den sortens undervisning. Det har dock visat sig att det finns många
hinder för att utomhuspedagogisk verksamhet genomförs, bland annat kunskapsbrist. Syftet
med det här arbetet var därför att undersöka kunskapsbristen inom utomhuspedagogik och om
det fanns någon del av den som var mer svårtillgänglig än andra. Undersökningen utfördes
med kvalitativ forskningsmetod i form av intervjuer. Informanterna var 6 stycken
förskollärare verksamma inom Göteborg med omnejd fördelat på 3 stycken förskolor. För att
bedöma en eventuell kunskapsbrist utformades ett mätinstrument i form av tre kategorier
baserat på NCUs tredelade definition. I de tre kategorierna sorterades och tematiserades
aktiviteterna förskollärarna redogjorde för. Vårt resultat visade att förskollärarna hade
kunskap inom de tre kategorierna av utomhuspedagogik. Vi kunde däremot se en brist i deras
förmåga att sammankoppla dem med varandra och majoriteten av dem kunde endast visa
kunskap om kategorierna på en basal nivå. Ingen av dem kunde koppla de tre kategorierna till
begreppet utomhuspedagogik och därmed kunde vi konstatera att de inte hade någon
uppfattning av begreppets innebörd. Förskollärarna saknade en helhetsförståelse av
utomhuspedagogik. Vår undersökning visar att det finns ett behov av att öka förskollärares
kunskap inom utomhuspedagogik då vi tror att användandet av det i så fall skulle öka och
därmed bidra till bättre kvalitét i skolan.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Forsberg, Sara
Hinders, Cecilia
Keywords
utomhuspedagogik
kunskapsbrist
förskola
sinnlig
Language
sv