”Dom bara ger kärlek” – en studie om att arbeta med djur i förskolan
Abstract
Syfte
Vårt syfte med studien var att undersöka varför förskolor och andra verksamheter arbetar med djur tillsammans med
barn, mot bakgrund av den kunskap som finns om relationen mellan människa och djur och dess möjliga positiva
inverkan.
Våra frågeställningar var:
1. Vad säger tidigare forskning och litteratur om relationen mellan människa och djur som kan vara av relevans för att
införa sådana moment i förskolemiljö?
2. Vilka anledningar och motiv anger de verksamheter som arbetar med djur i förskoleverksamhet?
Metod
Vår metod var en litteraturstudie för att belysa vad tidigare forskning kring ämnet kommit fram till. Vi valde att
dessutom genomföra intervjuer med förskolor som arbetar med djur för att få reda på varför de har valt arbetssättet.
Förskolorna har antingen en egen liten bondgård eller samarbetar med liknande. Vi intervjuade även en person som
arbetar som en resurs eller komplement till förskolor och skolor genom att åka dit med sin hund.
Resultat
Vårt resultat pekar på att ett arbetssätt som inkluderar djur kan ha flera fördelar. Dels kan pedagogerna arbeta med i
stort sett alla läroplansmål på ett autentiskt och meningsfullt sätt och dels finns mycket forskning som pekar på
hälsoeffekter i samvaro med djur. Det är både psykiska och fysiska hälsoaspekter som framförallt tidigare forskning
lyfter. Förskolorna pekar framförallt på hur samvaron med djur kan hjälpa barnen att utveckla hänsynstagande.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Stenqvist, Karin
Kjellin, Stina
Keywords
Djur
barn
förskola
Language
sv