Hur upplever lärare och elever att de nationella proven påverkar lärandeprocessen?
Abstract
Med anledning av att de nationella proven införts i årskurs 3 relativt nyligen (009) ville vi ta reda på lärares och
elevers upplevelser av dessa prov. Det finns i stort sett ingen forskning om vilka effekter proven kan ha för elever i
årskurs 3. Eftersom det är ett outforskat område ville vi ta reda på vilka uppfattningar som lärare och elever, som har
genomfört proven i årskurs 3, har. Syftet med studien var alltså att belysa dessa upplevelser.
Vi har i denna studie tagit fram en egen referensram som belyser sambanden mellan de olika aktörerna som är
väsentliga för de lärandeprocesser som sker i skolan.
I denna studie har vi utgått från både ett lärarperspektiv men även ett elevperspektiv. Kvalitativa intervjuer har
därför gjorts med både lärare och elever för att få en övergripande bild av erfarenheter och upplevelser kring proven.
Utifrån det resultat vi fick från intervjuerna, kan vi tydligt se att de nationella proven framförallt används ur ett
summativt syfte, det vill säga gemensamt, för både lärare och elever, var att fokus låg på provresultaten och inte på
att se proven som ett formativt pedagogiskt verktyg att arbeta utifrån.
Motivationsaspekten är ett begrepp som är återkommande i studien, dels utifrån tidigare forskning, men också
utifrån de egna resultat vi har fått från intervjuerna. Motivationen spelar en viktig roll för provresultatet och där kan
också läraren vara med och påverka.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2014Author
Karlsson, Malin
Reneland, Mathilda
Westberg, Andreas
Keywords
Nationella prov
lärandeprocesser
lärares uppleve
Language
sv