Värdet av att arbeta med Assessment Center - en kvalitativ studie om hur verksamma organisationer upplever Assessment Center
Abstract
I följande studie kommer rekryterings- och utvecklingsmetoden Assessment Center (AC) att
studeras. Syftet med studien är att utifrån verksamma organisationers erfarenhet av AC skapa en ökad förståelse för; metodens innebörd, vilka argument som ligger till grund för
organisationers användande av metoden samt dess värde för organisationer. Studien är av
kvalitativ karaktär och fokus fästs vid tolkning och förståelse av AC baserat på
respondenternas subjektiva uppfattningar och upplevelser. Studiens teoretiska referensram
behandlar; Human Resource Management, rekrytering, personalekonomi, Talent Management och Assessment Center. Empiri har samlats från sex verksamma organisationer, varav fem organisationer vilka arbetar med AC samt en organisation som har påvisat ett eventuellt intresse av att utveckla ett AC. Studien har kunnat visa på att det å ena sidan råder en överensstämmande definition av AC, som en kombination av tester och övningar, samtidigt som metodens utformning å andra sidan skiljer sig åt organisationerna mellan. Argumenten för att använda AC är, baserat på respondenternas utsagor, många, dels med bakgrund i att metoden är rättvis, noggrann och dessutom träffsäker i fråga att finna rätt person till rätt position. Nackdelar som nämns är metodens tidsåtgång, vilken i sin tur skapar
kostnader. Några av de värdeskapande aspekterna som AC för med sig är att metoden skapar värde för organisationer genom undvikandet av felrekryteringar, att metoden ses som varumärkesstärkande och att metoden har en gynnsam och utvecklande inverkan på såväl kandidaten som organisationen. Studiens slutsatser bottnar i den funna definitionsförvirringen, vilket följs av ett ifrågasättande av hur en metod som beskrivs och
används så varierat kan stärka organisationers varumärke. Vidare visar AC på att vara en
träffsäker och rättvis metod, då samtliga av studiens respondenter påvisar att den främjar
undvikandet av felrekryteringar och därmed stora kostnader för organisationer. Slutligen
finner vi det vara av största vikt att en allmänt vedertagen definition av AC skapas för att
metoden ska kunna utgöra den kvalitetsstämpel som, enligt studien, AC idag fungerar som.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2014-03-05Author
Bergling, Evelina
Lüppert, Maja
Keywords
Assessment Center
Talent Management
Personalekonomi
Rekrytering
Human Resource Management
Series/Report no.
Management & Organisation
14:04
Language
swe