Outsourcing, styrning och kontroll –En studie om hur IT-funktionen styrs efter valet att outsourca
Abstract
Bakgrund och problem: Outsourcing har alltsedan sitt genombrott vuxit i inflytande och
marknadsstorlek. Överlåtandet av en befintlig aktivitet till en extern part utgör en risk att
förlora kontrollen över den outsourcade verksamheten. Risken att förlora kontroll vid
outsourcing kan leda till förändringar av företags styrning. Den växande trenden mot att
outsourca IT-funktionen ökar incitamenten att undersöka mönster i företags styrning av ITfunktionen,
efter valet att outsourca.
Syfte: Att identifiera vilken styrning som används samt förklara samband mellan outsourcing
av IT och styrmönster.
Avgränsningar: Studien har utgått ifrån outsourcing av IT-funktionen. Med outsourcing
avses överlämnande av en befintlig aktivitet till en extern part. Endast styrningen hos parten
som agerar mottagare i outsourcingrelationen behandlas. Med styrning avses verktyg genom
vilka chefer kan försäkra sig om att anställdas beslut och arbete sker i linje med företagets
övergripande mål och strategier.
Metod: En tvärsnittsstudie med kvalitativa intervjuer utförda med sex respondenter från olika
företag har genomförts. Utifrån teori rörande transaktionskostnader och styrmönster, som
utgör ramverk för studien, har hypoteser utformats. Resultatet från det empiriska materialet
har sedan testats mot formulerade hypoteser för att antyda samband mellan outsourcing av IT
och styrmönster.
Resultat och slutsatser: Två transaktionskaraktärer har kunnat urskiljas vid outsourcing av
IT-funktionen. För styrning av IT-funktionen, efter valet att outsourca, används främst
resultatstyrning, men med inslag av handlingsstyrning och social styrning. Byråkratiska
styrmönster dominerar, men även inslag av marknadsbaserade och förtroendebaserade
styrmönster har kunnat urskiljas.
Förslag till fortsatt forskning: Ytterligare och alternativa studier krävs för att bevisa det
antydda sambandet mellan outsourcing av IT-funktionen och uppkomsten av styrmönster.
Vidare finns incitament att utforska sambandet utifrån alternativa referensramar samt
undersöka om skillnader i styrningen av outsourcad IT-funktion, till följd av skillnader i
företagsstorlek, förekommer. Företagskultur och dess påverkan på styrning skulle kunna
utgöra ett område för undersökning.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2014-01-23Author
Eckerman, Stina
Axéll, Robin
Keywords
Styrning, styrmönster, outsourcing, kontroll, transaktionskostnad
Series/Report no.
Ekonomistyrning
13-14-4
Language
swe