Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Browse by
Recent Submissions
-
Förskollärares uppfattningar om förändrad digital användning
(2025)Syftet med vår studie är att analysera hur förskollärare uppfattar att användningen av digitala verktyg i undervisningen kan förändras i relation till den eventuella revideringen av förskolans läroplan, gällande digitaliseringen. ... -
En inkluderande förskola för alla barn – inklusive Billie
(2025)Det har rapporterats en ökning bland diagnostiserade barn med autism i Sverige. Förskolan ska ta hänsyn till alla barn oavsett funktionsnedsättning. I samspel med andra kan de sociala färdigheterna hos barn med autism ... -
Vem sätter munkavel på förskollärares yrkesprofession?
(2025)Syftet med denna studie är att undersöka uppfattningar om förskollärarens yrkesstatus hos rektorer, förskollärare och vårdnadshavare, där en central fråga är hur statusen kan förändras mot en mer positiv riktning. Med hjälp ... -
Kulturarv i förskolan
(2025)Förskolans har som uppdrag ”att överföra och utveckla ett kulturarv – värden, traditioner och historia, språk och kunskaper – från en generation till nästa” (Lpfö18, 2018, s. 9). Trots att uppdraget har varit med i Läroplanen ... -
Barns rörelse i förskolan
(2025)Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare respektive barn uppfattar fenomenet barns rörelse i förskolan. Våra frågeställningar som kommer besvaras är följande: Hur uppfattar förskollärarna deras verksamhetsplanering ... -
Det verbala språkets inverkan på lek och kommunikation i förskolan
(2025)Läroplan för förskolan (Lpfö18) lyfter fram språkets betydelse i flera aspekter inom lärandemomenten och barnens identitetsskapande (Läroplan för förskola [Lpfö18], 2018). Samtidigt lyfter man fram lekens betydelse som ... -
Några förskollärares uppfattningar av deras förutsättningar i arbete med särskilt stöd i förskolan
(2025)Syftet med studien var att undersöka några förskollärarnas uppfattningar av arbetet med barn i behov av särskilt stöd. Studien presenterar tidigare forskning kring ämnet samt relevant litteratur. Utifrån en fenomenografisk ... -
Med fötterna i mossan och huvudet i matematiken: Utomhuspedagogik för lärande
(2025)Syftet med denna studie är att undersöka och förstå hur förskollärare använder utomhusmiljön för att stödja och stimulera barns utforskande och lärande, med särskilt fokus på integrering av matematik i pedagogiska aktiviteter. ... -
När ord inte räcker till, hur kommunicerar vi?
(2025)Syftet med studien är att vi vill förstå hur pedagoger stöttar barns språkliga utveckling genom användning av olika verktyg i verksamheten. Studien undersöker också hur pedagoger resonerar om användandet av de olika verktygen ... -
”Böcker är ett fantastiskt redskap att ha”
(2025)Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare resonerar om högläsning som verktyg för att utveckla barns tidiga litteracitet i förskolan. Vi har undersökt om förskollärare resonerar annorlunda när det kommer ... -
Förskollärares uppfattningar om ämnesöverskridande undervisning genom estetiska uttrycksätt
(2025-01-16)En granskning av Skolinspektionen (2018) visar på stora kvalitetsskillnader på förskolor i Sverige, detta kan leda till att det inte blir en likvärdig utbildning för barnen på de olika förskolorna i landet. Granskningen ... -
Flerspråkighet i förskolan Lärmiljöns vikt för språklig delaktighet samt språklig mångfald. Namn: Johanna
(2025-01-16)Denna studie fokuserar på hur arbetet med flerspråkighet i förskolan kan stärkas genom riktade pedagogiska insatser. Undersökningen ägde rum på en förskoleavdelning och baserades på insamlade data från observationer, ... -
Förskolläraren som språklig förebild En kvalitativ studie som undersöker hur förskollärare kan stötta förskolebarns språkutveckling
(2025-01-16)Språkutveckling utgör en viktig del av förskolans uppdrag, med särskilt fokus på förskollärares ansvar att möjliggöra en miljö som främjar förskolebarns språkutveckling. Vårt syfte med detta utvecklingsarbete var att ... -
Den fria lekens möjlighet till språkundervisning En studie om hur tre förskollärare via kollegiala samtal kan finna strategier för barns verbala språkutveckling
(2025-01-16)Utifrån erfarenhet har vi uppmärksammat hur barns vardag på förskolan består av många timmar med fri lek. Många gånger sker leken utan en deltagande pedagog. Utan att fokusera på vad pedagogerna gör istället vill vi se ... -
Något att språka om - Ett etnografiinspirerat utvecklingsarbete om språkutvecklande undervisning och lärmiljöer utomhus i förskolan Namn: Marina
(2025-01-16)Utomhusvistelsen i förskolan består ofta av den fria leken och språkförståelseundervisning bedrivs inte i samma utsträckning som inomhus. Det är ett problem att denna form av undervisnings omfång, kvalitet och karaktär ... -
Flerspråkighet i förskolan En studie om hur förskollärare kan stötta flerspråkiga barns språkutveckling vid måltidssituationer
(2025-01-16)Syftet med den här studien har varit att undersöka hur förskollärare kan stötta flerspråkiga barns språkutveckling vid måltidssituationer med hjälp av ett visuellt bildstöd i form av en samtalskarta. Genom att undersöka ... -
Metakognitiva dialoger med stöd av digitala kommunikationsverktyg i förskolan Ett utvecklingsarbete
(2025-01-16)Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare kan använda digitala verktyg som Ipad och projektor som kommunikationsverktyg i mindre grupper för att stödja barns kommunikativa förmågor. Studien baseras på ... -
Samsyn kring särskilt stöd i förskolan
(2025)Skollagen (SFS 2010:800) 3 kap. 9 § och 10 § fastslår att förskolans undervisning ska vara likvärdig och utgå från barnens bästa. Förskolan ska särskilt uppmärksamma barn som behöver mer ledning, stimulans eller särskilt ... -
“Personligt intresse avgör om det blir av eller inte”
(2025)Stillasittande är ett hett diskussionsämne i dagens samhälle och vi har uppmärksammat att fysisk aktivitet är en bristvara i förskoleverksamheten samt att rörelse sällan uppmuntras av förskollärare. I denna kvalitativa ... -
Fokus på genus och jämställdhet i förskolan Ett utvecklingsarbete genom den estetiska uttrycksformen dans Namn:
(2024-05-30)Våra erfarenheter tillsammans synliggjorde ett problem, att många pojkar i förskolan tolkar dans som en aktivitet för flickor och avstår på grund av det, vilket blev vår utgångspunkt för utvecklingsarbetet. Syftet var att ...