Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
Browse by
Recent Submissions
-
AKK i förskolans undervisning. En intervjustudie om sex förskollärares erfarenhet av att stödja barn med språklig sårbarhet.
(2022)Förskolan finns för alla barn mellan 1–5 år, oavsett funktionella förmågor och är därmed den enda skolform där alla barn är inkluderade (Swärd, 2022). Förskollärare har till sin uppgift att ge alla barn det stöd de behöver ... -
Flerspråkiga barns möjligheter till sina språk.
(2022)Det här är en kvantitativ studie vars syfte är att undersöka flerspråkiga barns möjligheter till att tala sina olika språk, vilka språk som talas och hur mycket språkkompetens som finns hos barn och pedagoger på förskolan. ... -
EN LIKVÄRDIG UTBILDNING FÖR ALLA BARN - EN SOCIOEKONOMISK FRÅGA?
(2022)Syftet med denna studie är att undersöka hur två rektorer och fyra förskollärare, i två socioekonomiskt skilda områden, talar om och beskriver arbetet med en likvärdig utbildning. Studien utgår från ett normkritiskt ... -
En enkätstudie om förskollärares tilltro till sina musikdidaktiska kompetenser.
(2022)Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare uppfattar sina musikdidaktiska kompetenser. Vi undersöker kompetenserna röstkännedom, instrumentspel, sångrepertoar och stöttning av barns musiklek. De teoretiska ... -
1 TAKK som verktyg, gynnsamt för barns inkludering? - En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om hur ett arbete med TAKK kan vara gynnsamt för barns inkludering.
(2022)Syftet med denna studie var att undersöka förskollärares uppfattningar om hur TAKK kan främja barns inkludering i förskolans utbildning samt när TAKK blir nödvändigt att arbeta med för att främja inkluderingen i ... -
Förskollärarprogrammet Matematik i förskolan. -En kvalitativ intervju- och litteraturstudie om hur matematik synliggörs för barnen på förskolan.
(2022)I studien undersöks hur förskollärare gör matematik synligt för barnen på tre olika förskolor i Göteborgs kommun. Detta är en kvalitativ och fenomenografisk studie där vi med hjälp av intervjuer och litteratur från ... -
Förskollärares uppfattningar om Alternativt Kompletterande Kommunikation.
(2022)Denna studie syftar till att undersöka hur förskollärare uppfattar att Alternativt Kompletterande Kommunikation (AKK) kan stödja yngre barns möjlighet till kommunikation. Frågeställningarna som ligger till grund för ... -
“Det får vara ett pojklag och ett flicklag” - En normkritisk studie av barns egeninitierade lek.
(2022)I samhället finns en mängd normer som vi dagligen måste förhålla oss till. Det finns normer som behövs för ett välfungerande samhälle och så finns det normer som blir begränsande och kontrollerande av individen. Barn är ... -
”Planerad undervisning utmanar barnen att skapa på nya sätt...” PEDAGOGERS ERFARENHETER OCH UPPFATTNINGAR OM PLANERADE ESTETISKA UTTRYCKSFORMER I FÖRSKOLA OCH FÖRSKOLEKLASS.
(2022)Syftet med studien är att undersöka uppfattningar och erfarenheter av estetiska uttrycksformer hos pedagoger i förskola och förskoleklass. Frågor studien söker besvara handlar om uppfattningar, erfarenheter och planerad ... -
Matematiska lärmiljöer på förskolegården - ett utvecklingsarbete.
(2022)Syftet med denna studie är att skapa en matematisk utemiljö som inbjuder till interaktion och samtal mellan barn och pedagoger. Barnens delaktighet och intresse skall forma hur arbetet utformas. Studien vill bidra till ... -
Hur gestaltas omsorg i bilderböcker om förskolan? En normkritisk bildanalys av fyra bilder.
(2022)Bilderböcker som handlar om tillvaron i förskolan kan vara ett sätt för föräldrar att förbereda sina barn inför en inskolning. Hur omsorg från pedagoger framställs i dessa böcker kan alltså ha en stor betydelse för både ... -
“Jag vill inte vara med i samlingen.” En kvalitativ studie kring några förskollärares uppfattningar om hur samlingen kan anpassas för att inkludera alla barn.
(2022)Studien belyser barns rätt till en anpassad och likvärdig utbildning. En utbildning som är utformad utifrån barnens behov och intresse. Syfte med denna studie är att undersöka några förskollärares uppfattningar om hur ... -
Utevistelsen i förskolan. En översiktsstudie om barns möjligheter till utveckling och lärande.
(2022)Syftet med denna studie är att undersöka vad tidigare forskning visar när det gäller möjligheter och utvecklingsområden som utomhusmiljöer erbjuder för barn i förskolan. Urvalet består av 24 artiklar efter det att 17 ... -
Kulturella traditioner i förskolan. En fenomenografisk studie om förskollärares uppfattningar.
(2022)Enligt förskolans läroplan ingår det att överföra och utveckla ett kulturarv i form av bland annat traditioner. Dock specificerar förskolans läroplan inte det här uppdraget närmare utan det lämnas stor frihet till ... -
Inkludering av ALLA barn vid samling - Videoobservation utifrån ett sociokulturellt perspektiv.
(2022)Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare arbetar för att alla barn oavsett behov ska inkluderas i den vardagliga situationen samling. Det är en empirisk studie som bygger på den kvalitativa metoden videoobservation ... -
”Vid rätta förutsättningar kommunicerar barnen sin utsatthet ” Olika uppfattningar om hur barn kommunicerar verbalt och kroppsligt när de har varit utsatta för ett brott.
(2022)Syftet med vårt examensarbete är att undersöka hur förskollärare och övrig personal kan få en bredare kunskap om hur barn kommunicerar verbalt och kroppsligt när de varit utsatta för ett brott. Frågeställningar som ligger ... -
“Nej” kan sägas med olika intentioner, och det gör hela skillnaden. Förskollärares uppfattningar om strategier mot exkluderande handlingar mellan barn i förskolan, som med tiden kan leda till mobbning.
(2022)Mobbning bidrar till kraftigt negativa konsekvenser i människors liv, och det startar redan i förskolan. “Läroplan för förskolan” (Lpfö18, 2018) uttrycker att inget barn skall kränkas och förskolan ska bidra till social ... -
Barns perspektiv på delaktighet i samlingen - En kvalitativ intervjustudie om barns röster i förskolans samlingssituation.
(2022)Denna studie berör barns delaktighet i förskolans samlingssituationer. Syftet med studien är att undersöka hur barnen upplever delaktighet i samlingarna och jämföra det med hur förskollärarna resonerar kring barnens ... -
Hej, Salam, Bawo ni - Förskolans arbete med flerspråkighet.
(2022)Syftet med studien är att synliggöra förskollärares uppfattningar om språkutvecklande arbete med flerspråkighet i förskolans verksamhet. Frågeställningarna var följande: Hur beskriver förskollärare arbetet med flerspråkighet ... -
Förskollärares uppfattningar om didaktiska val i arbetet med barnlitteratur i förskolan.
(2022)Den här studiens syfte är att undersöka några förskollärares uppfattningar om arbetet med barnlitteratur i verksamheten och de didaktiska val som de uppfattar att de gör i relation till det samt vid val av litteratur. ...