Search
Now showing items 1-4 of 4
Konflikthantering i förskolan
(2020)
Abstract
Syftet med studien är att undersöka pedagogernas agerande i de konflikter mellan barn som sker på förskolan i den fria leken. Våra frågeställningar är: 1. Vilka förhållningssätt är vanligast att pedagogerna ...
Förskolepedagogers syn på barngruppens storlek
(2020)
AbstractVi har utfört en kvantitativ studie som med hjälp av en webbenkät undersökt förskolepedagogerssyn på barngruppens storlek. Syftet är att synliggöra pedagogernas upplevelser av barngruppens storlek i relation till ...
Tillgång till det “andra” språket. En översiktsstudie om flerspråkiga barns villkor i förskolan
(2019)
Med grund i den ökade invandringen i Sverige ställs numer fler förskollärare inför en större andel flerspråkiga barn. Läroplaner såväl som barnkonventionen ställer därför krav på att arbeta med barnens flerspråkighet och ...
Genus i förskolan. En litteraturstudie om hur förskollärare påverkar barns lek.
(2020)
I dagens samhälle diskuteras könsroller flitigt och förskolorna har ett ansvar att motverka
könsmönster som begränsar barnens utveckling, val och lärande enligt deras läroplan
(Skolverket, 2018). Våra upplevelser från ...