Search
Now showing items 1-10 of 14
Förskollärares uppfattningar om kommunikativt stöd för ökad inkludering i förskolan - En kvalitativ intervjustudie
(2020-06)
Problemformuleringen för denna undersökning baseras på Skolinspektionens (2017) kvalitetsgranskning gällande förskolors arbete med barn i behov av särskilt stöd. Rapporten visar att två tredjedelar saknar väl utvecklade ...
Kommunikation och Delaktighet i samlingen -En kvalitativ intervjustudie om förskollärares förhållningssätt till barns kommunikation och delaktighet i samlingen
(2020-06)
I förskolan är samlingen vanligtvis ett återkommande moment i många barns vardag där barn och pedagoger möts tillsammans. Samlingen är ett tillfälle där pedagoger och barn interagerar och kommunicerar med varandra. Därför ...
”Det här klassiska: se möjligheterna, inte hindren”
(2020)
AbstractDetta är en intervjustudie som syftar till att undersöka och beskriva pedagogers upplevda förutsättningar att arbeta med teckenstöd i förskolan, samt att undersöka hur pedagogerna upplever det praktiska teckenstödsarbetet ...
Flerspråkighet
(2020)
Förskollärares uppfattningar om barns språkutveckling under leksituationer
(2020)
Bakgrund: Enligt förskolans läroplan (Skolverket, 2018) lär barnen genom att leka, samspela
och reflektera. Förskollärare ska ansvara för att utmana barnens nyfikenhet för att stimulera
och utveckla språk och kommunikation. ...
Förskollärares strategier för att främja alla barns språkutveckling. En empirisk studie med inriktning på språk och kommunikation.
(2022)
Syftet med vår studie är att undersöka vilka strategier några förskollärare beskriver att de
utgår från i arbetet med att stödja alla barns språk- och kommunikationsutveckling. Denna
studie utgår från Vygotskijs ...
Konflikthantering och förhållningssätt i förskolans verksamhet.
(2022)
Konflikter sker hela tiden både i förskolans verksamhet och i omgivningar där människor
befinner sig. De kan ibland vara komplicerade att hantera och kräver att parterna
kommunicerar. Alla barn har olika behov och ...
1 TAKK som verktyg, gynnsamt för barns inkludering? - En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar om hur ett arbete med TAKK kan vara gynnsamt för barns inkludering.
(2022)
Syftet med denna studie var att undersöka förskollärares uppfattningar om hur TAKK kan
främja barns inkludering i förskolans utbildning samt när TAKK blir nödvändigt att arbeta
med för att främja inkluderingen i ...
Den tillitsfulla relationen mellan förskolan och hemmet. En kvantitativ studie med vårdnadshavares perspektiv.
(2022)
The purpose of this quantitative study has been to investigate the trustful relations between
guardians and the preschool staff. The trustful relations have been investigated through the
perspectives of the guardians. ...