Search
Now showing items 1-5 of 5
Förskollärares syn på arbetetmed barn som anses ha problemskapande beteende i förskolan
(2020)
AbstractSyftet med denna studie är att få bättre kunskap om förskollärares uppfattningar kring bemötandet av barn som anses ha problemskapande beteenden. I vår studie har vi använt oss av en kvalitativ ansats där vi har ...
Kommunikation och Delaktighet i samlingen -En kvalitativ intervjustudie om förskollärares förhållningssätt till barns kommunikation och delaktighet i samlingen
(2020-06)
I förskolan är samlingen vanligtvis ett återkommande moment i många barns vardag där barn och pedagoger möts tillsammans. Samlingen är ett tillfälle där pedagoger och barn interagerar och kommunicerar med varandra. Därför ...
Att trolla med knäna
(2020)
Delaktighet i förskolan, en utmaning? - En fenomenografisk studie kring förskollärares uppfattningar om delaktighet, med utgångspunkt i barnkonventionen artikel 12.
(2022)
Är fenomenet delaktighet en utmaning i förskolan? I tidigare forskning framgår det att
delaktighet är svårdefinierat där attityder och värderingar samt olika typer av interaktioner
benämns som ...
Genus i förskolan. En litteraturstudie om hur förskollärare påverkar barns lek.
(2020)
I dagens samhälle diskuteras könsroller flitigt och förskolorna har ett ansvar att motverka
könsmönster som begränsar barnens utveckling, val och lärande enligt deras läroplan
(Skolverket, 2018). Våra upplevelser från ...