Search
Now showing items 1-8 of 8
Stress hos förskollärare
(2020)
Syftet med vår studie är att undersöka vad förskollärare har för erfarenheter av stress i sitt arbete. Vi vill även undersöka hur ett förebyggande arbete mot stress skulle kunna se ut utifrån förskollärarnas svar. Vi kommer ...
Förskollärares syn på arbetetmed barn som anses ha problemskapande beteende i förskolan
(2020)
AbstractSyftet med denna studie är att få bättre kunskap om förskollärares uppfattningar kring bemötandet av barn som anses ha problemskapande beteenden. I vår studie har vi använt oss av en kvalitativ ansats där vi har ...
“Det kan du väl, va?” En kvalitativ studie om förhållningssätt och förväntningar på förskolebarn utifrån kön och genus.
(2022)
Studien belyser genusmedvetenhet samt pedagogernas förhållningssätt och förväntningar
utifrån könsnormer. Ur ett genusperspektiv är studiens syfte att undersöka sociala samspel
mellan barn och vuxna, ...
“Nej” kan sägas med olika intentioner, och det gör hela skillnaden. Förskollärares uppfattningar om strategier mot exkluderande handlingar mellan barn i förskolan, som med tiden kan leda till mobbning.
(2022)
Mobbning bidrar till kraftigt negativa konsekvenser i människors liv, och det startar redan i
förskolan. “Läroplan för förskolan” (Lpfö18, 2018) uttrycker att inget barn skall kränkas och
förskolan ska bidra till social ...
Är flerspråkighet en levande del av verksamheten? En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar av och arbete med flerspråkighet.
(2022)
Denna studie tar ansats i en kvalitativ studie som metod. Det med avsikt att få en djupare
förståelse och en inblick i förskollärarnas arbete med flerspråkighet. Frågeställningar som
besvaras och ska undersökas ...
Förskollärares uppfattningar om Alternativt Kompletterande Kommunikation.
(2022)
Denna studie syftar till att undersöka hur förskollärare uppfattar att Alternativt
Kompletterande Kommunikation (AKK) kan stödja yngre barns möjlighet till
kommunikation. Frågeställningarna som ligger till grund för ...
Högläsningens påverkan på barn i förskolan. -en kvalitativ intervjustudie baserad på förskollärares syn på högläsning.
(2022)
Syftet med denna studie har varit att ta reda på hur förskollärares syn på högläsning ser ut samt
hur förskollärare tror att högläsning påverkar barns språkliga utveckling. Syftet har även varit
att ta reda på hur ...
“Barnen ska få oändligt med möjligheter i stället för begränsningar." Förskollärares uppfattningar om genusperspektivet i förskolan.
(2022)
Syftet med studien är att undersöka hur förskollärarna talar om arbetet med genusperspektiv i
deras verksamheter och vilka utmaningar förskollärarna upplever. Studien motiveras utifrån
tidigare forskning som visar att ...