Browsing Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande by Title
Now showing items 150-168 of 168
-
Tillgång till det “andra” språket. En översiktsstudie om flerspråkiga barns villkor i förskolan
(2019)Med grund i den ökade invandringen i Sverige ställs numer fler förskollärare inför en större andel flerspråkiga barn. Läroplaner såväl som barnkonventionen ställer därför krav på att arbeta med barnens flerspråkighet och ... -
Trauma. Hur pedagoger i förskolan förstår och möter barn med trauma
(2020)Vår studie riktar sig mot att undersöka om förskollärare har en strategi som kan stödja barn som utsätts för trauma, om så är fallet, vilken typ av strategi är det och vilken kunskap har de? Syftet med studien är också ... -
Utevistelsen i förskolan. En översiktsstudie om barns möjligheter till utveckling och lärande.
(2022)Syftet med denna studie är att undersöka vad tidigare forskning visar när det gäller möjligheter och utvecklingsområden som utomhusmiljöer erbjuder för barn i förskolan. Urvalet består av 24 artiklar efter det att 17 ... -
Utomhuspedagogik möjliggör ett vidgat arbetssätt. En kvalitativ studie om förskollärares syn på utomhuspedagogik.
(2021)Följande studie syftar till att undersöka samt synliggör huruvida förskollärare arbetar med samt relaterar till utomhuspedagogik i syfte att främja barns lärande och utveckling. Studien undersöker även vilka förutsättningar ... -
Vad påverkar utvecklingen av barns kommunikation?
(2020)I all tid har kommunikation varit det som hållit ihop världen och fått utvecklingen att gå framåt. Men hur börjar det? Anledningen till att vi intresserar oss för det här grundar sig i att vi har noterat att det finns ... -
Vi kan inte bara programmera om våra hjärnor
(2020)Det yttersta syftet med vår studie har varitatt undersöka ifall förskollärare påvisar att det görs skillnad i bemötande av barn utifrån deraskön. Vi vill också med vår uppsats upplysa om vikten av bemötande, varför ... -
”Vi tar det mest i stunden, men vi pratar ju om att man ska vara bra kompisar”. En kvalitativ intervjustudie om pedagogers konflikthantering i förskolan.
(2021)Syftet med denna studie var att undersöka pedagogers uppfattning av sin konflikthantering i förskolan. Styrdokument och forskning menar att konflikthantering bör ske konstruktivt då konflikter är ett lärandetillfälle om ... -
”Vid rätta förutsättningar kommunicerar barnen sin utsatthet ” Olika uppfattningar om hur barn kommunicerar verbalt och kroppsligt när de har varit utsatta för ett brott.
(2022)Syftet med vårt examensarbete är att undersöka hur förskollärare och övrig personal kan få en bredare kunskap om hur barn kommunicerar verbalt och kroppsligt när de varit utsatta för ett brott. Frågeställningar som ligger ... -
”Vilken roll? -Vi har ju olika roller.”
(2020)Syftet med studien har varit att närma sig förskollärares uppfattningar av sin pedagogiska roll i relation till barnens lek och samspel i det fysiska uterummet. Vi ville ta reda på hur förskollärare beskriver sin pedagogiska ... -
”Woooow Linus! Fick du superkrafter nu Linus?” En kvalitativ studie om jämställdhet i förskolan.
(2021)Denna studie har utgångspunkt i styrdokumenten och uppdraget i förskolan som är att främja jämställdhet och motverka stereotypa könsroller. Syftet med studien har varit att undersöka hur arbetet med jämställdhet ... -
Yoga och mindfulness i förskolans verksamhet - En systematisk litteraturstudie
(2021)Denna studies syfte var att undersöka hur forskningen beskriver yoga och mindfulness som två möjliga arbetssätt i förskolan för att främja barns välbefinnande och lärande. De frågeställningar som studien utgick ifrån ... -
Yoga och mindfulness i förskolans verksamhet. En systematisk litteraturstudie.
(2021)Denna studies syfte var att undersöka hur forskningen beskriver yoga och mindfulness som två möjliga arbetssätt i förskolan för att främja barns välbefinnande och lärande. De frågeställningar som studien utgick ifrån ...