Browsing Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande by Title
Now showing items 135-154 of 168
-
Den rättighetsbaserade förskolan
(2020)AbstractDen 1 januari 2020 blev FN:s konvention om barns rättigheter (barnkonventionen) till svensk lag. Den nya lagensyftar till att skapa en grund för ett mer barnrätts baserat synsätt i all offentlig verksamhet, där ... -
Särskild begåvning som behovsgrupp i förskolan - En forskningsöversikt om klassificering och identifiering av särskilt begåvade barn.
(2021)Det övergripande syftet med denna kunskapsöversikt är att finna vad forskningen om särskild begåvning i förskolan säger om vilka barn som ska räknas till denna grupp och hur de ska identifieras i praktiken. Det finns ... -
Sekundära omsorgsrelationer i den pedagogiska praktiken. En empirisk studie.
(2020)Syftet med studien är att undersöka pedagogers förhållningssätt till barns anknytning vid inskolning, samt vilka strategier pedagogerna beskriver att de använder för att skapa förutsättningar till en trygg inskolning ... -
Skriftspråkliga innemiljöer i förskolan Intervjuer och observationer
(13-12-20)Syfte Syftet med studien är att ta del av några förskollärares tankar om skriftspråk och skriftspråkliga miljöer på förskolan. Det som är av intresse i studien är, om pedagogerna visar engagemang och intresse för skriftspråket ... -
Specialpedagogik i förskolans verksamhet. En inblick på förskollärares och barnskötares uppfattningar inom specialpedagogik.
(2022)Denna kvantitativa studie har genomförts genom en enkätundersökning, där förskollärare och barnskötare delat med sig sina uppfattningar om sitt specialpedagogiska arbete i förskolan. Syftet med vårt studie är att ... -
Stöttning av flerspråkiga barns kommunikation i förskolan. En kvalitativ observationsstudie med fokus på måltider.
(2021)Denna studie belyser förskollärarens användning av redskap för att stötta flerspråkiga barns kommunikation i förskolan. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur pedagogerna interagerar med flerspråkiga barn för att ... -
Stress hos förskollärare
(2020)Syftet med vår studie är att undersöka vad förskollärare har för erfarenheter av stress i sitt arbete. Vi vill även undersöka hur ett förebyggande arbete mot stress skulle kunna se ut utifrån förskollärarnas svar. Vi kommer ... -
Stressfaktorer i förskolan. En kvalitativ studie om förskollärares upplevda stress i sitt arbete.
(2021)Denna kvalitativa studie undersöker förskollärares upplevelser av stress i sitt arbete. Syftet med studien är att undersöka vilka olika faktorer och omständigheter som förskollärare upplever bidrar till stress. Syftet ... -
Tillgång till det “andra” språket. En översiktsstudie om flerspråkiga barns villkor i förskolan
(2019)Med grund i den ökade invandringen i Sverige ställs numer fler förskollärare inför en större andel flerspråkiga barn. Läroplaner såväl som barnkonventionen ställer därför krav på att arbeta med barnens flerspråkighet och ... -
Trauma. Hur pedagoger i förskolan förstår och möter barn med trauma
(2020)Vår studie riktar sig mot att undersöka om förskollärare har en strategi som kan stödja barn som utsätts för trauma, om så är fallet, vilken typ av strategi är det och vilken kunskap har de? Syftet med studien är också ... -
Utevistelsen i förskolan. En översiktsstudie om barns möjligheter till utveckling och lärande.
(2022)Syftet med denna studie är att undersöka vad tidigare forskning visar när det gäller möjligheter och utvecklingsområden som utomhusmiljöer erbjuder för barn i förskolan. Urvalet består av 24 artiklar efter det att 17 ... -
Utomhuspedagogik möjliggör ett vidgat arbetssätt. En kvalitativ studie om förskollärares syn på utomhuspedagogik.
(2021)Följande studie syftar till att undersöka samt synliggör huruvida förskollärare arbetar med samt relaterar till utomhuspedagogik i syfte att främja barns lärande och utveckling. Studien undersöker även vilka förutsättningar ...