Browsing Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande by Title
Now showing items 121-140 of 168
-
Omsorgsuppdragetsmånga nyanser –Förskollärares resonemang och upplevelser av fenomenet.
(2020-06)Syftet med studien är att undersöka förskollärares upplevelser kring begreppet omsorg i relation till lärande och utveckling. Studien baseras på en kvalitativ metoddär intervjuerna är semistrukturerade. Fem förskollärare ... -
Den osynliga omsorgsdiskursen?
(2020)AbstractEn diskurs som berör kunskapseffektivitet har tagit en allt större plats inom samtidens utbildningsinstanser, på bekostnad av att omsorgens position blivit svagare (Aspelin, 2016, s. 50). Vi uppfattar i förlängning ... -
Övergångar mellan aktiviteter för barnen i förskola och förskoleklass. En systematisk litteraturstudie om hur pedagoger kan skapa de bästa möjliga förutsättningarna.
(2021)Tidigare forskning har visat att övergångar har varit den mest utmanande stunden i både förskola och förskoleklass och att övergångarna är särskilt svåra för vissa barn. Syftet med denna ... -
Paus eller pedagogisk verksamhet?
(2020)Det verkar saknas kunskap bland förskolepedagoger om utomhuslek och hur den kan användas för att främja barns utveckling och lärande, både i Sverige och utomlands. Samtidigt finns det en tendens att fokusera undervisningen ... -
Pedagog-barnrelationers påverkan på barns socioemotionella utveckling i förskolan
(2020)AbstractBåde i Sverige och globalt har förskolans roll börjat riktas in alltmer mot att förbereda barnen inför de akademiska krav och förväntningar som väntar i den påföljande skolan. Risken med denna utveckling är att ... -
Pedagogers syn på användning av högläsning i förskolan -En intervjustudie
(2020-06)Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om hur det arbetas med högläsning i förskolan. Studien syftar även till att ta reda på hur förskolepersonalen beskriver sitt arbete med högläsning och hur de ser på barns ... -
Pedagogisk dokumentation - En kvalitativ studie hur pedagoger talar om dokumentation i relation till barnens delaktighet.
(2020-06)Lärarförbundet (2019) menar att 40 % av alla pedagoger vill sluta på grund av att kraven har ökat på dokumentationen. Samtidigt som kraven ökar så börjar vissa pedagoger över dokumentera och andra under ... -
Pedagogisk dokumentation - En kvalitativ studie om barns delaktighet i förskolans dokumentation
(2020-06)Den pedagogiska dokumentationen har fått en allt större och betydande del i förskolans läroplan och används på olika sätt som ett arbetsverktyg i förskolan. Syftet med vår studie är att undersöka hur barnens delaktighet ... -
Den pedagogiska miljön i förskolan med fokus på specialpedagogik
(2020)AbstractInledning och BakgrundAv beprövad erfarenhet har vi sett att arbetet med den pedagogiska miljön i olika verksamheter inte är utformat efter barnens behov. I denna studie har vi därför valt att undersöka hur olika ... -
”Planerad undervisning utmanar barnen att skapa på nya sätt...” PEDAGOGERS ERFARENHETER OCH UPPFATTNINGAR OM PLANERADE ESTETISKA UTTRYCKSFORMER I FÖRSKOLA OCH FÖRSKOLEKLASS.
(2022)Syftet med studien är att undersöka uppfattningar och erfarenheter av estetiska uttrycksformer hos pedagoger i förskola och förskoleklass. Frågor studien söker besvara handlar om uppfattningar, erfarenheter och planerad ... -
Politiska attityder till förskolläraryrkets status
(2020)Detta är en kvantitativ studie som har gjorts genom en enkätundersökning i syfte att undersöka politiska attityder till förskolläraryrkets status och profession ur ett genusperspektiv. Vidare ämnar vi undersöka betydelsen ... -
Den rättighetsbaserade förskolan
(2020)AbstractDen 1 januari 2020 blev FN:s konvention om barns rättigheter (barnkonventionen) till svensk lag. Den nya lagensyftar till att skapa en grund för ett mer barnrätts baserat synsätt i all offentlig verksamhet, där ... -
Särskild begåvning som behovsgrupp i förskolan - En forskningsöversikt om klassificering och identifiering av särskilt begåvade barn.
(2021)Det övergripande syftet med denna kunskapsöversikt är att finna vad forskningen om särskild begåvning i förskolan säger om vilka barn som ska räknas till denna grupp och hur de ska identifieras i praktiken. Det finns ... -
Sekundära omsorgsrelationer i den pedagogiska praktiken. En empirisk studie.
(2020)Syftet med studien är att undersöka pedagogers förhållningssätt till barns anknytning vid inskolning, samt vilka strategier pedagogerna beskriver att de använder för att skapa förutsättningar till en trygg inskolning ...