Browsing Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande by Title
Now showing items 106-125 of 168
-
En lyckad inskolning?
(2020)Den här studien är en empirisk intervjustudie med tre stycken forskningsfrågor som utgångspunkt. Syftet är att undersöka vad som kännetecknar en lyckad inskolning i förskolan, vilka faktorer som är viktiga för att barnet ... -
“Man kan aldrig prata för mycket om barnet i centrum” Lekterapeuters uppfattningar om sitt pedagogiska uppdrag och lekens betydelse för att göra barn delaktiga i sin egen vård. - En kvalitativ intervjustudie.
(2022)Syftet med denna studie är att undersöka hur lekterapeuten uppfattar sin yrkesroll och sitt arbetssätt gällande barns delaktighet i sin egen vård genom lek. Metoden är en kvalitativ intervjustudie med lekterapeuter på ... -
”Man kan ju inte lära ut ett språk som man inte kan själv”. En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar om flerspråkighet och modersmål i förskolan.
(2021)Syftet med studien är att jämföra förskollärares uppfattningar kring flerspråkighet och modersmål i förskolan. Tidigare forskning visar på en osäkerhet hos förskollärare kring fenomenet flerspråkighet, vilket även ... -
Matematiska lärmiljöer på förskolegården - ett utvecklingsarbete.
(2022)Syftet med denna studie är att skapa en matematisk utemiljö som inbjuder till interaktion och samtal mellan barn och pedagoger. Barnens delaktighet och intresse skall forma hur arbetet utformas. Studien vill bidra till ... -
Mellan målstyrning och barns motstånd. En kvalitativ studie om förskolans demokratiska uppdrag och dess komplexa realisering.
(2022)Syftet med följande studie är studera och utveckla fördjupad kunskap om relationen mellan demokratiska handlingsmöjligheter i förskolan och pedagogernas styrning För att närma oss syftet kommer följande två frågeställningar ... -
Meningen med estetiken. En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar av det estetiska.
(2021)Estetik har traditionellt haft en plats i förskolan och står likt andra ämnen som ett strävansmål i förskolans nuvarande läroplan. En av läroplanens skrivningar lyfter att det estetiska ska vara både en metod och ett ... -
“Motverka maskulin aggressivitet med det feminina.” En intervjustudie om pedagogers arbete med genus i förskolan.
(2021)Forskning visar att pedagoger som inte reflekterar över sin medvetenhet och förhållningssätt till genus i förskolan riskerar att bidra till att upprätthålla stereotypiska könsmönster och könsroller i sin verksamhet. ... -
Möten i tamburen
(2020) -
Musikaktiviteter i förskolan. Pedagogernas uppfattningar och förhållningssätt
(2020)Syftet med denna studie är att undersöka hur verksamma förskolepedagoger förhåller sig till ämnet musik och sång i sin undervisning. Detta innebär att undersöka såväl pedagogers val av musikaktiviteter som deras ... -
“Nej” kan sägas med olika intentioner, och det gör hela skillnaden. Förskollärares uppfattningar om strategier mot exkluderande handlingar mellan barn i förskolan, som med tiden kan leda till mobbning.
(2022)Mobbning bidrar till kraftigt negativa konsekvenser i människors liv, och det startar redan i förskolan. “Läroplan för förskolan” (Lpfö18, 2018) uttrycker att inget barn skall kränkas och förskolan ska bidra till social ... -
Normer och avvikelse
(2020)AbstractSociala normer och avvikelseär begrepp som vi anser är centrala i förskolans bedömningar kring hur barn förväntas vara. De barn som inte följer de normativa ramar som råder hamnar utanför normen, och riskerar således ... -
”Nu har mössmonstret vaknat”
(2020)AbstractSyftet med föreliggande studie är att undersöka hur förskollärare deltar i barns lek samt hur de stöttar (eller inte) barn att bli aktiva deltagare i lek. Ett andra delsyfte är att få förståelse för hur pedagoger ... -
Omsorgsuppdragetsmånga nyanser –Förskollärares resonemang och upplevelser av fenomenet.
(2020-06)Syftet med studien är att undersöka förskollärares upplevelser kring begreppet omsorg i relation till lärande och utveckling. Studien baseras på en kvalitativ metoddär intervjuerna är semistrukturerade. Fem förskollärare ... -
Den osynliga omsorgsdiskursen?
(2020)AbstractEn diskurs som berör kunskapseffektivitet har tagit en allt större plats inom samtidens utbildningsinstanser, på bekostnad av att omsorgens position blivit svagare (Aspelin, 2016, s. 50). Vi uppfattar i förlängning ... -
Övergångar mellan aktiviteter för barnen i förskola och förskoleklass. En systematisk litteraturstudie om hur pedagoger kan skapa de bästa möjliga förutsättningarna.
(2021)Tidigare forskning har visat att övergångar har varit den mest utmanande stunden i både förskola och förskoleklass och att övergångarna är särskilt svåra för vissa barn. Syftet med denna ... -
Paus eller pedagogisk verksamhet?
(2020)Det verkar saknas kunskap bland förskolepedagoger om utomhuslek och hur den kan användas för att främja barns utveckling och lärande, både i Sverige och utomlands. Samtidigt finns det en tendens att fokusera undervisningen ... -
Pedagog-barnrelationers påverkan på barns socioemotionella utveckling i förskolan
(2020)AbstractBåde i Sverige och globalt har förskolans roll börjat riktas in alltmer mot att förbereda barnen inför de akademiska krav och förväntningar som väntar i den påföljande skolan. Risken med denna utveckling är att ...