Browsing Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande by Title
Now showing items 92-111 of 168
-
“Ja, ja frågan är om man får det”. En studie om samverkan och vårdnadshavares möjlighet till delaktighet i förskolan.
(2020)Samverkan lyfts ofta som central för att kunna bidra till att barn får en positiv och trygg förskolemiljö. Däremot finns det ingenstans beskrivet hur arbetet med samverkan skall utföras. I denna studie undersöks hur ... -
”... ja, jag googlade en gång”. En intervjustudie om förskollärares reflektioner kring sitt arbete med frågor som rör sexuella övergrepp mot barn.
(2021)Det övergripande syftet för studien är att utifrån Grossmans model of teachers knowledge (1995) undersöka vilka kunskaper förskollärare uppskattar sig besitta rörande sexuella övergrepp mot barn, i ... -
“Ja, vad är fara illa egentligen”
(2020)Förskollärarens profession ska grunda sig på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, för att skapa så goda förutsättningar som möjligt för barnen. Utifrån detta har en undersökning gjorts angående vad sex förskollärare ... -
“Jag vill inte vara med i samlingen.” En kvalitativ studie kring några förskollärares uppfattningar om hur samlingen kan anpassas för att inkludera alla barn.
(2022)Studien belyser barns rätt till en anpassad och likvärdig utbildning. En utbildning som är utformad utifrån barnens behov och intresse. Syfte med denna studie är att undersöka några förskollärares uppfattningar om hur ... -
“Det kan alltid bli komplext när vi behöver tänka omsorg före integritet för barnets bästa”
(2020)AbstractBakgrunden till studiens syfte utgår från våra erfarenheter från ett fåtal förskolor och deras arbete med barns integritetvilket vi upplevdeotillräckligt. Detta trots läroplanen och barnkonventionens fastställande ... -
”Kan vi alla samlas?” - Hur förskollärare möjliggör för inkludering av barn i behov av särskilt stöd i samlingen
(2020-06)Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare beskriver hur de möjliggör för inkludering och delaktighet av barn i behov av särskilt stöd i samlingen. Fokuset på barn i behov av särskilt stöd grundas dels på de skrivelser ... -
Kommunikation och Delaktighet i samlingen -En kvalitativ intervjustudie om förskollärares förhållningssätt till barns kommunikation och delaktighet i samlingen
(2020-06)I förskolan är samlingen vanligtvis ett återkommande moment i många barns vardag där barn och pedagoger möts tillsammans. Samlingen är ett tillfälle där pedagoger och barn interagerar och kommunicerar med varandra. Därför ... -
Komplexiteten i att arbeta med flerspråkighet i förskolan. - En livsvärldsfenomenologisk studie.
(2021)Skolverket (2021) har skrivit råd och rekommendationer om hur förskollärare kan arbeta med barns flerspråkighet men dessa är inte obligatoriska utan ses mer som en hjälp på vägen. Därför vill vi utifrån en livsvärlds ... -
Konflikthantering i förskolan
(2020)Abstract Syftet med studien är att undersöka pedagogernas agerande i de konflikter mellan barn som sker på förskolan i den fria leken. Våra frågeställningar är: 1. Vilka förhållningssätt är vanligast att pedagogerna ... -
Konflikthantering och förhållningssätt i förskolans verksamhet.
(2022)Konflikter sker hela tiden både i förskolans verksamhet och i omgivningar där människor befinner sig. De kan ibland vara komplicerade att hantera och kräver att parterna kommunicerar. Alla barn har olika behov och ... -
Konsekvenserna av andrafiering. Vårdnadshavares insyn och inflytande gällande förskolans genus- och jämställdhetsarbete.
(2022)Denna studie syftar till att undersöka samverkan mellan förskola och hem, samt vilka aspekter som präglar kommunikationen om det omdebatterade genus- och jämställdhetsarbetet. Studien har en poststrukturell teoretisk ... -
Kulturella traditioner i förskolan. En fenomenografisk studie om förskollärares uppfattningar.
(2022)Enligt förskolans läroplan ingår det att överföra och utveckla ett kulturarv i form av bland annat traditioner. Dock specificerar förskolans läroplan inte det här uppdraget närmare utan det lämnas stor frihet till ... -
En lyckad inskolning?
(2020)Den här studien är en empirisk intervjustudie med tre stycken forskningsfrågor som utgångspunkt. Syftet är att undersöka vad som kännetecknar en lyckad inskolning i förskolan, vilka faktorer som är viktiga för att barnet ... -
“Man kan aldrig prata för mycket om barnet i centrum” Lekterapeuters uppfattningar om sitt pedagogiska uppdrag och lekens betydelse för att göra barn delaktiga i sin egen vård. - En kvalitativ intervjustudie.
(2022)Syftet med denna studie är att undersöka hur lekterapeuten uppfattar sin yrkesroll och sitt arbetssätt gällande barns delaktighet i sin egen vård genom lek. Metoden är en kvalitativ intervjustudie med lekterapeuter på ... -
”Man kan ju inte lära ut ett språk som man inte kan själv”. En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar om flerspråkighet och modersmål i förskolan.
(2021)Syftet med studien är att jämföra förskollärares uppfattningar kring flerspråkighet och modersmål i förskolan. Tidigare forskning visar på en osäkerhet hos förskollärare kring fenomenet flerspråkighet, vilket även ...