Browsing Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande by Title
Now showing items 38-57 of 168
-
En antirasistisk förskola. En litteraturstudie om förskolans arbete med antirasism.
(2021)Denna forskningsöversikt syftar till att undersöka vad tidigare forskning erhåller om antirasistiskt arbete i förskolan. Förskolan har ett tydligt demokratiskt uppdrag och arbetslaget ska aktivt samverka för att förebygga ... -
En enkätstudie om förskollärares tilltro till sina musikdidaktiska kompetenser.
(2022)Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare uppfattar sina musikdidaktiska kompetenser. Vi undersöker kompetenserna röstkännedom, instrumentspel, sångrepertoar och stöttning av barns musiklek. De teoretiska ... -
En fenomenografisk studie om förskollärares uppfattning kring anknytning vid inskolning
(2020)Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares uppfattning av begreppet anknytning, och att sedan urskilja variationer. Den teoretiska utgångspunkten är anknytningsteorin, som behandlar hur nära och känslomässiga ... -
EN LIKVÄRDIG UTBILDNING FÖR ALLA BARN - EN SOCIOEKONOMISK FRÅGA?
(2022)Syftet med denna studie är att undersöka hur två rektorer och fyra förskollärare, i två socioekonomiskt skilda områden, talar om och beskriver arbetet med en likvärdig utbildning. Studien utgår från ett normkritiskt ... -
En översiktsstudie över forskningsfältet flerspråkighet i förskolan. Pedagogers arbetssätt och utmaningar.
(2020)Sverige är ett land där det talas många olika språk och där implementeringen av flerspråkig undervisning visar sig vara en stor utmaning för pedagoger i förskolor. Pedagogernas roll är enligt förskolans läroplan ... -
En undersökning av hur högläsning används som ett verktyg för att stimulera barns språkutveckling
(2020)Språket är jaget, språk är förenat till mitt identitetsskapande, språk är ett värdefullt verktyg som jag oreflekterat använder mig av ständigt. Något som är en självklar men omedveten handling vi brukar dagligen. Idag ... -
F ÖRSKOLLÄRARES UPPFATTNINGAR OM DE YNGSTA BARNENS MÖJLIGHETER TILL ANKNYTNING I FÖRSKOLA - En kvalitativ intervjustudie
(2020-06)Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger ser på anknytning och relationer till barn och vårdnadshavare i förskolan. De teoretiska utgångspunkterna är fenomenologi och anknytningsteorin. Den metod som har använts ... -
Får alla vara med och leka? - En kvalitativ studie av förskollärares uppfattningar kring barns exkludering i den fria leken.
(2022)Studien tar avstamp i dilemmat “alla får vara med” som ofta förekommer i förskolans kontext, påståendet används av såväl vuxna som barn. Förskollärare ställs dagligen inför dilemmat eftersom barn har rätt att leka själva, ... -
Flerspråkiga barns möjligheter till sina språk.
(2022)Det här är en kvantitativ studie vars syfte är att undersöka flerspråkiga barns möjligheter till att tala sina olika språk, vilka språk som talas och hur mycket språkkompetens som finns hos barn och pedagoger på förskolan. ... -
Flerspråkighet
(2020) -
Flerspråkighet i förskolan. Ett omöjligt uppdrag?
(2022)Med denna studie ville vi ta reda på förskollärarnas uppfattningar vad gäller arbetet i förskolan med flerspråkighet. Vi ville lyfta förskollärarnas tolkning av uppdraget som handlar om flerspråkighet, tillgängliga ... -
Flerspråkighet och kultur i förskolan
(2020)De senaste decennierna har antalet flerspråkiga barn ökat i svenska förskolor och idag har vart femte barn ett annat modersmål än svenska. I den här studien undersöks det hur förskollärare integrerar flerspråkighet och ... -
Förskolans arbete med flerspråkighet - Metoder, utmaningar och möjligheter
(2020-06)Den här studien har ett fokus på flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan, hur pedagoger kan arbeta och vilka möjligheter och utmaningar som kan bli synligt i förskolans verksamhet för flerspråkiga barn. Skolverket ... -
Förskolepedagogers syn på barngruppens storlek
(2020)AbstractVi har utfört en kvantitativ studie som med hjälp av en webbenkät undersökt förskolepedagogerssyn på barngruppens storlek. Syftet är att synliggöra pedagogernas upplevelser av barngruppens storlek i relation till ... -
Förskolepedagogers syn på de estetiska uttrycksformerna som undervisningsmetod inom naturvetenskap
(2021)Detta arbete undersöker förskolepedagogers syn på de estetiska uttrycksformerna som undervisningsmetod inom naturvetenskap, samt hur dessa används i förskolans verksamhet. Studien bygger på en kvantitativ metod som samlar ... -
Förskollärare och omsorgsfenomenet. Förskollärares praktiska arbete med omsorg i verksamheterna.
(2022)Syftet med den här studien är att synliggöra hur förskollärare upplever och arbetar med omsorgsfenomenet. Trots att omsorgen står framskriven i styrdokument finns det inte en tydlig konsensus för hur förskollärare ska ... -
Förskollärares förhållningssätt kring barns ålder. En kvalitativ undersökning om förskollärares uppfattningar kring sitt arbete i praktiken.
(2022)Denna studie undersöker vilka strategier förskollärare uppfattar att de använder i situationer där barns ålder aktualiseras. Intervjuer med åtta förskollärare från sammanlagt fyra förskolor har analyserats ...