Browsing Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande by Title
Now showing items 13-32 of 168
-
Barn i behov av stöd och anpassning. Förskollärarnas syn på odiagnostiserade barn i behov av stöd och anpassning.
(2022)Intentionen med studien är att lyfta tillvägagångssätten med barn i behov av stöd och anpassningar i förskolans verksamhet utan ett fokus på diagnostiserade barn. Vid utformning av studiens forskningsområde framkom det ... -
“Barnen ska få oändligt med möjligheter i stället för begränsningar." Förskollärares uppfattningar om genusperspektivet i förskolan.
(2022)Syftet med studien är att undersöka hur förskollärarna talar om arbetet med genusperspektiv i deras verksamheter och vilka utmaningar förskollärarna upplever. Studien motiveras utifrån tidigare forskning som visar att ... -
Barnkonventionen och jämlikhet i förskolan. En tolkningsfråga?
(2022)Vi vill med vår studie undersöka hur arbetet med jämlikhet och Barnkonventionen tolkas och gestaltas av förskollärare i olika delar av Sverige. Vi ställer även frågan om förskollärarna har påverkats av Barnkonventionen ... -
Barns delaktighet i samlingen
(2020)Samlingen är en aktivitet som i många förskolor är förgivettagen där barns delaktighet riskerar att hamna i bakgrunden. Syftet med denna studie är därför att undersöka hur förskolläraren kan utforma samlingen så att ... -
Barns interaktion och lärande i en analog och i en digital kugghjulsaktivitet i förskolan
(2020)Digitaliseringen i samhället har ökat de senaste åren, vilket också medför en ny syn på hur lärande kan ske. Detta märks även i förskolans värld, där barnen ska ges förutsättningar att kunna vara aktiva samhällsmedborgare ... -
Barns perspektiv på delaktighet i samlingen - En kvalitativ intervjustudie om barns röster i förskolans samlingssituation.
(2022)Denna studie berör barns delaktighet i förskolans samlingssituationer. Syftet med studien är att undersöka hur barnen upplever delaktighet i samlingarna och jämföra det med hur förskollärarna resonerar kring barnens ... -
Barns rätt till musik - En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar om musik
(2020-06)Syftet med studien är att undersöka förskollärares uppfattningar om musik och musikaliska aktiviteters inverkan på barns lärande. Valet att studera detta grundar sig i en uppmärksammad avsaknad i användandet av musik. För ... -
Barns verbala språkutveckling i den sociala och fysiska miljön
(2020)AbstractDenna studiessyfte är att belysa vilken roll den socialaoch fysiska miljönspelar förbarns verbalaspråkutveckling i förskolan. Studien har en kvalitativ ansats och med hjälp av den kvalitativa intervjustudie ... -
Blompojkar och monsterhundar - En analys av normkritisk barnlitteratur
(2021)I denna studie undersöks genom en kvalitativ analys sex normkritiska barnböcker. De utvalda böckerna är bilderböcker riktade till barn i åldern mellan 3 och 6. Alla sex böcker skildrar queera karaktärer eller familjer. ... -
Den bortglömda behovsgruppen En studie om särskilt begåvade barn i förskolan
(2020-06)Denna studie tar utgångspunkt i särskilt begåvade barn i förskolan som en bortglömd behovsgrupp. Enligt läroplanen för förskolan, Lpfö18, har förskolan som uppdrag att ta hänsyn till barns olika förutsättningar och behov, ... -
Delaktighet i förskolan, en utmaning? - En fenomenografisk studie kring förskollärares uppfattningar om delaktighet, med utgångspunkt i barnkonventionen artikel 12.
(2022)Är fenomenet delaktighet en utmaning i förskolan? I tidigare forskning framgår det att delaktighet är svårdefinierat där attityder och värderingar samt olika typer av interaktioner benämns som ... -
Delaktighet och inflytande inom musik och drama. - En kvalitativ intervjustudie baserat på förskollärares arbetssätt med delaktighet och inflytande inom musik och drama.
(2022)Studiens huvudfokus riktar in sig på förskollärares arbete med delaktighet och inflytande inom musik och drama. Studien undersöker även hur läroplanen för förskolan skriver fram att arbetet med delaktighet och inflytande ... -
”Den ska vara inspirerande för barnen, att vara i och lära i”. Förskollärares uppfattningar om den fysiska inomhusmiljön i förskolan.
(2022)Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur sju verksamma förskollärare uppfattar hur den fysiska inomhusmiljön i förskolan påverkar barns lek och lärande. Detta motiveras dels utifrån förskolans ... -
Den tillitsfulla relationen mellan förskolan och hemmet. En kvantitativ studie med vårdnadshavares perspektiv.
(2022)The purpose of this quantitative study has been to investigate the trustful relations between guardians and the preschool staff. The trustful relations have been investigated through the perspectives of the guardians. ... -
“Det är ju då barnen behöver kärlekstankas lite extra.” En kvalitativ intervjustudie om förskollärares uppfattningar och erfarenheter kring arbetet med psykisk ohälsa hos barn i förskola.
(2022)Psykisk ohälsa förstås idag vara ett stort samhällsproblem som går allt lägre ner i åldrarna. Det har blivit synligt att en tidig upptäckt och tidiga insatser är betydande framgångsfaktorer för att vända den negativa ... -
Det börjar med lyssnandet. En kvalitativ undersökning om förskollärares arbete med barns delaktighet och inflytande i förskolans fysiska lärmiljö.
(2022)Förskollärare har ett ansvar att se till att barnen ska få en god utbildning (Lpfö18, 2018). Vidare nämner Lpfö18 (2018) samt Barnkonventionen (UNICEF Sverige, 2018) att barnen ska göras delaktiga i verksamheten och i ... -
“Det får vara ett pojklag och ett flicklag” - En normkritisk studie av barns egeninitierade lek.
(2022)I samhället finns en mängd normer som vi dagligen måste förhålla oss till. Det finns normer som behövs för ett välfungerande samhälle och så finns det normer som blir begränsande och kontrollerande av individen. Barn är ...