Browsing Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande by Title
Now showing items 144-163 of 168
-
Specialpedagogik i förskolans verksamhet. En inblick på förskollärares och barnskötares uppfattningar inom specialpedagogik.
(2022)Denna kvantitativa studie har genomförts genom en enkätundersökning, där förskollärare och barnskötare delat med sig sina uppfattningar om sitt specialpedagogiska arbete i förskolan. Syftet med vårt studie är att ... -
Stöttning av flerspråkiga barns kommunikation i förskolan. En kvalitativ observationsstudie med fokus på måltider.
(2021)Denna studie belyser förskollärarens användning av redskap för att stötta flerspråkiga barns kommunikation i förskolan. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur pedagogerna interagerar med flerspråkiga barn för att ... -
Stress hos förskollärare
(2020)Syftet med vår studie är att undersöka vad förskollärare har för erfarenheter av stress i sitt arbete. Vi vill även undersöka hur ett förebyggande arbete mot stress skulle kunna se ut utifrån förskollärarnas svar. Vi kommer ... -
Stressfaktorer i förskolan. En kvalitativ studie om förskollärares upplevda stress i sitt arbete.
(2021)Denna kvalitativa studie undersöker förskollärares upplevelser av stress i sitt arbete. Syftet med studien är att undersöka vilka olika faktorer och omständigheter som förskollärare upplever bidrar till stress. Syftet ... -
Tillgång till det “andra” språket. En översiktsstudie om flerspråkiga barns villkor i förskolan
(2019)Med grund i den ökade invandringen i Sverige ställs numer fler förskollärare inför en större andel flerspråkiga barn. Läroplaner såväl som barnkonventionen ställer därför krav på att arbeta med barnens flerspråkighet och ... -
Trauma. Hur pedagoger i förskolan förstår och möter barn med trauma
(2020)Vår studie riktar sig mot att undersöka om förskollärare har en strategi som kan stödja barn som utsätts för trauma, om så är fallet, vilken typ av strategi är det och vilken kunskap har de? Syftet med studien är också ... -
Utevistelsen i förskolan. En översiktsstudie om barns möjligheter till utveckling och lärande.
(2022)Syftet med denna studie är att undersöka vad tidigare forskning visar när det gäller möjligheter och utvecklingsområden som utomhusmiljöer erbjuder för barn i förskolan. Urvalet består av 24 artiklar efter det att 17 ... -
Utomhuspedagogik möjliggör ett vidgat arbetssätt. En kvalitativ studie om förskollärares syn på utomhuspedagogik.
(2021)Följande studie syftar till att undersöka samt synliggör huruvida förskollärare arbetar med samt relaterar till utomhuspedagogik i syfte att främja barns lärande och utveckling. Studien undersöker även vilka förutsättningar ... -
Vad påverkar utvecklingen av barns kommunikation?
(2020)I all tid har kommunikation varit det som hållit ihop världen och fått utvecklingen att gå framåt. Men hur börjar det? Anledningen till att vi intresserar oss för det här grundar sig i att vi har noterat att det finns ... -
Vi kan inte bara programmera om våra hjärnor
(2020)Det yttersta syftet med vår studie har varitatt undersöka ifall förskollärare påvisar att det görs skillnad i bemötande av barn utifrån deraskön. Vi vill också med vår uppsats upplysa om vikten av bemötande, varför ... -
”Vi tar det mest i stunden, men vi pratar ju om att man ska vara bra kompisar”. En kvalitativ intervjustudie om pedagogers konflikthantering i förskolan.
(2021)Syftet med denna studie var att undersöka pedagogers uppfattning av sin konflikthantering i förskolan. Styrdokument och forskning menar att konflikthantering bör ske konstruktivt då konflikter är ett lärandetillfälle om ... -
”Vid rätta förutsättningar kommunicerar barnen sin utsatthet ” Olika uppfattningar om hur barn kommunicerar verbalt och kroppsligt när de har varit utsatta för ett brott.
(2022)Syftet med vårt examensarbete är att undersöka hur förskollärare och övrig personal kan få en bredare kunskap om hur barn kommunicerar verbalt och kroppsligt när de varit utsatta för ett brott. Frågeställningar som ligger ...