Browsing Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande by Title
Now showing items 129-148 of 168
-
Pedagogisk dokumentation - En kvalitativ studie hur pedagoger talar om dokumentation i relation till barnens delaktighet.
(2020-06)Lärarförbundet (2019) menar att 40 % av alla pedagoger vill sluta på grund av att kraven har ökat på dokumentationen. Samtidigt som kraven ökar så börjar vissa pedagoger över dokumentera och andra under ... -
Pedagogisk dokumentation - En kvalitativ studie om barns delaktighet i förskolans dokumentation
(2020-06)Den pedagogiska dokumentationen har fått en allt större och betydande del i förskolans läroplan och används på olika sätt som ett arbetsverktyg i förskolan. Syftet med vår studie är att undersöka hur barnens delaktighet ... -
Den pedagogiska miljön i förskolan med fokus på specialpedagogik
(2020)AbstractInledning och BakgrundAv beprövad erfarenhet har vi sett att arbetet med den pedagogiska miljön i olika verksamheter inte är utformat efter barnens behov. I denna studie har vi därför valt att undersöka hur olika ... -
”Planerad undervisning utmanar barnen att skapa på nya sätt...” PEDAGOGERS ERFARENHETER OCH UPPFATTNINGAR OM PLANERADE ESTETISKA UTTRYCKSFORMER I FÖRSKOLA OCH FÖRSKOLEKLASS.
(2022)Syftet med studien är att undersöka uppfattningar och erfarenheter av estetiska uttrycksformer hos pedagoger i förskola och förskoleklass. Frågor studien söker besvara handlar om uppfattningar, erfarenheter och planerad ... -
Politiska attityder till förskolläraryrkets status
(2020)Detta är en kvantitativ studie som har gjorts genom en enkätundersökning i syfte att undersöka politiska attityder till förskolläraryrkets status och profession ur ett genusperspektiv. Vidare ämnar vi undersöka betydelsen ... -
Den rättighetsbaserade förskolan
(2020)AbstractDen 1 januari 2020 blev FN:s konvention om barns rättigheter (barnkonventionen) till svensk lag. Den nya lagensyftar till att skapa en grund för ett mer barnrätts baserat synsätt i all offentlig verksamhet, där ... -
Särskild begåvning som behovsgrupp i förskolan - En forskningsöversikt om klassificering och identifiering av särskilt begåvade barn.
(2021)Det övergripande syftet med denna kunskapsöversikt är att finna vad forskningen om särskild begåvning i förskolan säger om vilka barn som ska räknas till denna grupp och hur de ska identifieras i praktiken. Det finns ... -
Sekundära omsorgsrelationer i den pedagogiska praktiken. En empirisk studie.
(2020)Syftet med studien är att undersöka pedagogers förhållningssätt till barns anknytning vid inskolning, samt vilka strategier pedagogerna beskriver att de använder för att skapa förutsättningar till en trygg inskolning ... -
Skriftspråkliga innemiljöer i förskolan Intervjuer och observationer
(13-12-20)Syfte Syftet med studien är att ta del av några förskollärares tankar om skriftspråk och skriftspråkliga miljöer på förskolan. Det som är av intresse i studien är, om pedagogerna visar engagemang och intresse för skriftspråket ... -
Specialpedagogik i förskolans verksamhet. En inblick på förskollärares och barnskötares uppfattningar inom specialpedagogik.
(2022)Denna kvantitativa studie har genomförts genom en enkätundersökning, där förskollärare och barnskötare delat med sig sina uppfattningar om sitt specialpedagogiska arbete i förskolan. Syftet med vårt studie är att ... -
Stöttning av flerspråkiga barns kommunikation i förskolan. En kvalitativ observationsstudie med fokus på måltider.
(2021)Denna studie belyser förskollärarens användning av redskap för att stötta flerspråkiga barns kommunikation i förskolan. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur pedagogerna interagerar med flerspråkiga barn för att ... -
Stress hos förskollärare
(2020)Syftet med vår studie är att undersöka vad förskollärare har för erfarenheter av stress i sitt arbete. Vi vill även undersöka hur ett förebyggande arbete mot stress skulle kunna se ut utifrån förskollärarnas svar. Vi kommer ...