Hur avspeglas verksamheten i årsredovisningen? -En studie om Aranäs och Wallenstams årsredovisningar 2003-2012
Abstract
Bakgrund och problem: En årsredovisning ska ge intressenterna en rättvisande bild av bolagets
finansiella ställning. Rapporternas utformning varierar både över tid och mellan bolag vilket
försvårar för intressenter att ta till sig och jämföra relevant information. Vidare är det ett problem
att bolagen i hög grad kan styra utformningen av de utgivna rapporterna.
Syfte: Syftet med studien är att identifiera och undersöka likheter och skillnader i ett noterat och
ett onoterat fastighetsbolags årsredovisning samt hur utvecklingen har sett ut för dessa företag
under en tioårsperiod.
Avgränsningar: I uppsatsen studeras enbart empiriskt material som går att finna i Aranäs och
Wallenstams koncernernredovisningar inom undersökningsperioden år 2003-2012.
Metod: Uppsatsen har en beskrivande karaktär där avsikten är att återge en bild av företagens
kommunikation genom årsredovisningarna det senaste decenniet
Resultat och slutsatser: Slutsatserna visar på att de två studerade bolagens rapporter skiljer sig
åt på flertalet områden. En förklaring till de stora variationerna är funnits i att ett undersökt bolag
är noterat och ett är onoterat samt företagens olika affärsstrategier. Aranäs väljer att rikta
rapporterna till hyresgästerna medan Wallenstam har ett tydligare fokus på att utforma
rapporterna som analysunderlag. Resultatet tyder även på en stor utveckling inom området för
årsredovisningar under den studerade perioden där man bland annat identifierat längre och mer
metodiska rapporter.
Förslag till fortsatt forskning: En möjlighet till fortsatt forskning är att studera fler företag med
liknande affärsstrategi som exempelvis Wallenstam för att jämföra och se hur dessa
kommunicerar genom sin årsredovisning. Det hade även varit intressant att djupare studera ett
specifikt område i årsredovisningen och ställa två eller flera liknande företag mot varandra för att
få en större förståelse. Ytterligare ett förslag är att undersöka hur företag med olika
affärsstrategier likt handel kontra stabilt ägande växer fram över tid.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2013-10-01Author
Ståhle, Caroline
Åsén, Lina
Keywords
Finansiella upplysningar, frivilliga upplysningar, kommunikation, årsredovisning
Series/Report no.
Externredovisning
12-13-12M
Language
swe