Faktorer som påverkar effektivitet och kvalitet vid outsourcing
En fallstudie inom ett globalt företag
Factors influencing efficiency and quality in outsourcing
A case study at a global company
Abstract
Vid en IT-outsourcing finns det många faktorer som påverkar hur effektivitet och
kvalitet utvecklas i den outsourcade verksamheten. Uppsatsens syfte är att identifiera
dessa faktorer genom en fallstudie inom ett globalt företag som är missnöjd med
effektiviteten och kvaliteten i sin outsourcade helpdesk verksamhet. För
datainsamling användes metoderna intervju och observation. Intervjuerna
genomfördes med personer från olika delar av företaget i tre olika länder som alla på
något sätt var involverade i det outsourcade systemet. Observationerna gjordes hos
det outsourcade företaget för att se hur de anställda arbetade och för att fylla
informationsluckor som inte intervjuerna kunde täcka. Litteratur inom området
samlades in för att hjälpa utformandet av studien och användas som
jämförelsematerial vid analysen av resultatet. Resultaten av studien visar att kvalitet
och effektivitet i helpdeskverksamheten påverkas av hur kommunikationen fungerar
mellan företagen och hur väl produkt och system är anpassade till den lokala
marknaden. Andra faktorer som påverkar är hur mål sätts upp och kommuniceras, hur
rekrytering och träning av personalen genomförs samt hur verksamhet och resultat
följs upp och återkopplas till verksamheten.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Other description
With an IT outsourcing project there are many factors affecting how efficiency and
quality develop in the outsourced activity. The Purpose of this study is to identify
these factors through a case study in a global company that is dissatisfied with the
efficiency and quality of their outsourced helpdesk. For data collection methods
interviews and observations were used. Interviews were conducted with people from
different parts of the company in three different countries, all somehow involved in
the outsourced system. The observations were made with the outsourced company to
see how the employees work and fill information gaps that the interviews could not
cover. Relevant literature were gathered to assist the design of the study and used as
reference material in the analysis of the results. The results of the study show that the
quality and efficiency of the helpdesk operations are affected by how communication
functions between the companies and how well the product and systems are adapted
to the local market. Other factors include how goals are established and
communicated, how the recruitment and training of staff is carried out and how the
activities and results are monitored and reported to the people in charge.
Date
2013-09-20Author
Hallin, Mattias
Series/Report no.
1651-4769
2013:044
Language
swe