Storstad kontra landsort – en jämförelse av elevers erfarenheter av friluftsliv i skola och på fritiden.
Abstract
Sammanfattning
Denna studie syftar till att undersöka elevers uppfattningar och åsikter kring begreppet friluftsliv och
friluftsundervisningen i skolan. Studien har en kvantitativ och komparativ ansats. Studien undersöker vilka
skillnader och likheter som går att finna mellan grundskoleelever från storstad och landsort. Skillnader och
likheter utifrån kön undersöks också i studien. Den teoretiska utgångspunkten utgår från Bourdieu och hans
habitusbegrepp samt Hirdmans begrepp genuskontrakt. Studiens resultat baseras på 109 enkäter och
informationen från dessa är bearbetat i statistikprogrammet SPSS. Resultatet visar att både elever från landsort
och storstad är positivt inställda till undervisningen i friluftsliv. Resultatet visar också att elevernas syn på vad
som är friluftsliv inte skiljer sig avsevärt åt beroende på bostadsort. Elever i landsorten har svarat att de har fler
friluftsdagar samt att de anser sig ha större nytta av friluftsundervisningen i jämförelse med storstadseleverna.
Det går också att se skillnader utifrån en könsapsekt i resultatet, även om skillnaderna oftast är små. Studien
syftar till att ge en bild av elevers syn på friluftsliv vilket har betydelse för läraryrket då eleverna enligt LGR11
ska kunna påverka innehållet i undervisningen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2013Author
Rogö Helmner, Marcus
Abrahamsson, Jonas
Keywords
Friluftsliv
friluftsverksamhet
kulturellt kapita
Language
sv