dc.contributor.author | Josefsson, Jenny | sv |
dc.contributor.author | Kronlid, Kajsa | sv |
dc.date.accessioned | 2013-08-28T08:38:38Z | |
dc.date.available | 2013-08-28T08:38:38Z | |
dc.date.issued | 2013 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/33832 | |
dc.description.abstract |
Syftet var att studera kursplanerna i ämnet Idrott och hälsa samt göra en i jämförelse mellan
Lgr 11 och Lpo 94. Det genomfördes även en undersökning för att se vad verksamma lärare i
idrott och hälsa har fått för konsekvenser efter att Lgr 11 infördes. I studien studeras vad de
verksamma lärarna ser för för- och nackdelar med Lgr 11. Frågorna som ställde var; ”Vad
skiljer Lgr11 från Lpo94?” ”Hur ser verksamma lärare i idrott och hälsa på Lgr 11 i
jämförelse med Lpo 94 ?” Studien har genomförts med hjälp av en textanalys av kursplanerna
i skolämnet Idrott och hälsa utifrån Lgr 11 och Lpo 94 samt intervjuer. Intervjuerna har
genomförts hos sex verksamma lärare i Idrott och hälsa på olika grundskolor i västra Sverige.
Materialet har sedan sammanställts var för sig och därefter har de diskuterats. Resultatet från
studien visar på att ämnet idrott och hälsa har blivit mer teoretiskt, de verksamma lärarna
anser att ämnet är brett och tufft för eleverna att nå de betyg de strävar efter. Att lyfta detta
problemområde har varit en viktig fråga då lärarutbildningen till störst del har behandlat Lpo
94 och undervisningen nu mera sker efter Lgr 11. Detta är viktigt då man inte vill falla
tillbaka på gamla kunskaper som speglar Lpo 94. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Kursplaner | sv |
dc.subject | Lgr 11 | sv |
dc.subject | Lpo 94 | sv |
dc.subject | Idrott och hälsa | sv |
dc.subject | inte | sv |
dc.title | Lpo 94 och Lgr 11 - en jämförelse från formulering till realisering | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |