Show simple item record

dc.contributor.authorJosefsson, Jennysv
dc.contributor.authorKronlid, Kajsasv
dc.date.accessioned2013-08-28T08:38:38Z
dc.date.available2013-08-28T08:38:38Z
dc.date.issued2013sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33832
dc.description.abstract    Syftet var att studera kursplanerna i ämnet Idrott och hälsa samt göra en i jämförelse mellan Lgr 11 och Lpo 94. Det genomfördes även en undersökning för att se vad verksamma lärare i idrott och hälsa har fått för konsekvenser efter att Lgr 11 infördes. I studien studeras vad de verksamma lärarna ser för för- och nackdelar med Lgr 11. Frågorna som ställde var; ”Vad skiljer Lgr11 från Lpo94?” ”Hur ser verksamma lärare i idrott och hälsa på Lgr 11 i jämförelse med Lpo 94 ?” Studien har genomförts med hjälp av en textanalys av kursplanerna i skolämnet Idrott och hälsa utifrån Lgr 11 och Lpo 94 samt intervjuer. Intervjuerna har genomförts hos sex verksamma lärare i Idrott och hälsa på olika grundskolor i västra Sverige. Materialet har sedan sammanställts var för sig och därefter har de diskuterats. Resultatet från studien visar på att ämnet idrott och hälsa har blivit mer teoretiskt, de verksamma lärarna anser att ämnet är brett och tufft för eleverna att nå de betyg de strävar efter. Att lyfta detta problemområde har varit en viktig fråga då lärarutbildningen till störst del har behandlat Lpo 94 och undervisningen nu mera sker efter Lgr 11. Detta är viktigt då man inte vill falla tillbaka på gamla kunskaper som speglar Lpo 94.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectKursplanersv
dc.subjectLgr 11sv
dc.subjectLpo 94sv
dc.subjectIdrott och hälsasv
dc.subjectintesv
dc.titleLpo 94 och Lgr 11 - en jämförelse från formulering till realiseringsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record