Show simple item record

dc.contributor.authorHallgren, Sannasv
dc.contributor.authorJohansson, Sandrasv
dc.date.accessioned2013-08-28T08:38:38Z
dc.date.available2013-08-28T08:38:38Z
dc.date.issued2013sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33819
dc.description.abstractSammanfattning: Pedagogisk dokumentation som arbetsverktyg är i och med den reviderade läroplanen för förskolan ett omdebatterat ämne i förskolans verksamhet. Följande studie belyser därför hur dokumentation kan utgöra ett pedagogiskt redskap för barns utveckling och lärande i förskolan. Undersökningen har utförts på småbarnsavdelningar där verksamheten vänder sig till barn mellan ett och tre år. Vår uppfattning är att de allra yngsta barnen i förskolan är underrepresenterade i den kurslitteratur som har behandlats under vår utbildning. Med följande undersökning vill vi därför synliggöra arbetet med de yngsta barnen i förskolan. Studiens övergripande syfte är i och med detta att studera hur arbetet med pedagogisk dokumentation kan gå till på småbarnsavdelningar samt vilka möjligheter till utveckling och lärande arbetet med pedagogisk dokumentation kan ge. Studien är av kvalitativ art och intervjuer av förskollärare och observationer i förskolans verksamhet har använts som metod för att samla in material till undersökningen. Det resultat vi fått fram visar på att förskollärare ser vissa hinder i arbetet med pedagogisk dokumentation på småbarnsavdelningar även om de överlag tycks ha en positiv inställning och ser det som ett användbart redskap. Reflektionsarbetet ses som något väsentligt i dokumentationsprocessen, även synliggörandet av dokumentationen verkar vara viktigt. Barns delaktighet ses som något självklart i dokumentationsarbetet men förskollärarna säger sig brista i denna aspekt och anger tid, barns språkutveckling och sitt egna förhållningssätt som anledningar till detta.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectPedagogisk dokumentationsv
dc.subjectdelaktighetsv
dc.subjectkvalitetsarsv
dc.titleDokumentation som pedagogiskt verktyg i förskolan - en studie kring arbetet med pedagogisk dokumentation på småbarnsavdelningar.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record