Show simple item record

dc.contributor.authorÖdmo, Lindasv
dc.contributor.authorTuvemark Hedberg, Ulrikasv
dc.contributor.authorKarlsson, Mariesv
dc.date.accessioned2013-08-28T08:38:37Z
dc.date.available2013-08-28T08:38:37Z
dc.date.issued2013sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33801
dc.description.abstractSyfte: Syftet med arbetet är att undersöka hur förskollärare kan arbeta eller arbetar, kring barns språk- och kommunikationsutveckling med hjälp av alternativ kommunikation. Metod: Med hjälp av kvalitativ samtalsintervju med sex förskollärare, vill vi kunna undersöka vår hypotes om alla barn har nytta av tecken som stöd i sin språk- och kommunikationsutveckling. Vi vill undersöka vilka erfarenheter och syften pedagoger har kring tecken som stöd som arbetssätt, i olika verksamheter. Resultat: Ur vårt resultat framkommer det att användandet av tecken som stöd är ett positivt arbetssätt som främjar alla barns språk- och kommunikationsutveckling. Det är inte enbart till för barn som har tal- och kommunikationsproblematik. Resultatet visar att nyttan är tydligast hos främst yngre barn, barn med annat modersmål och barn med språksvårigheter. Det visar även att förskollärare finner att arbetssättet höjer deras profession och ger de en bredare kunskap.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectTecken som stödsv
dc.subjectspråkutvecklingsv
dc.subjectkommunikationsv
dc.titleTecken som stöd, ett verktyg för barns språk- och kommunikationsutveckling. – En arbetsmetod i förskolansv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapsv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record