Konflikter mellan pedagoger - likheter och skillnader på två skolor
Abstract
Under vår verksamhetsförlagda utbildningstid lade vi märke till att det pågick konflikter mellan personal på
skolan. Vi känner att vår utbildning, i den mån det gäller konflikter, främst fokuserat på konflikter där elever är
inblandade, växte ett intresse att studera konflikter inom personalen fram. Syftet med denna undersökning
har alltså varit att ta reda på vilka sorters konflikter som pedagoger och rektorer har upplevt eller bevittnat samt
hur dessa konflikter gått till. Vidare har vi undersökt hur konflikter hanteras och förebyggs på deras respektive
arbetsplatser. Vi har valt respondentintervju som metod för undersökningen och totalt har sju personer
intervjuats på två lågstadieskolor i Göteborgsområdet, fördelat på fem pedagoger och två rektorer. Intervjuerna
har analyserats utifrån tre konfliktmodeller: ABC-modellen, Glasls eskalationsmodell och de Klerks
konfliktkategorisering. Därigenom har vi fått en förståelse för vad för slags konflikter som pågår mellan kollegor
i skolan samt hur dessa hanteras. På den ena skolan beskrev samtliga medarbetare olika sorters
fördelningskonflikter när de ombads berätta om konflikter som de upplevt i arbetet. Intressant nog var även
medarbetarna på den andra skolan samstämmiga och beskrev samma sorts konflikt, fast på denna skola var
konflikter där de menade att enstaka personers beteende eller agerande bar skuld till den uppkomna konflikten.
På skolan med fördelningskonflikter verkar kommunikationen mellan kollegorna vara sämre, vilket skulle kunna
vara en orsak. En didaktisk konsekvens av konflikter mellan kollegor på lågstadieskolor är, oavsett konfliktens
natur, att konflikter som ej hanteras på ett tillbörligt sätt hindrar lärande genom att pedagogernas energi ägnas
konflikten istället för undervisande.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2013Author
Breitholtz, Laya
Molnár, Camilla
Keywords
Kommunikation
konflikthantering,
Language
sv