Inom givna ramar
- Elevinflytande i Hem- och konsumentkunskap
Abstract
Elevinflytande har sedan länge skrivits med på olika sätt i den svenska skolans läroplaner. I dagens läroplan har det en given roll men ändå signalerar elever att de inte har så mycket att säga till om. Syftet med den här uppsatsen har därför varit att utforska elevernas inflytande i undervisningen i Hem- och konsumentkunskap gällande val av planering och organisering av arbetet vid matlagning. Vid sidan om elevinflytandets utveckling har även olika syn på elever och lärande förändrats. Därför behandlar även denna studie ämnet Hem- och konsumentkunskap i relation till olika lärandeteorier. För att besvara studiens frågeställningar har samtalsintervjuer genomförts med elever i årskurs nio. Gemensamt för de intervjuade eleverna är att de inte har särskilt stort inflytande och det inflytande de har är inom givna ramar. Eleverna har heller inte intresse för läroplanen och kan därför inte utöva det inflytande som läroplaner fastslår att de har rätt till. I intervjuerna framkommer det dock att eleverna har många tankar kring sin läromiljö och att de hade kunnat påverka i större utsträckning än vad de gör bara de hade fått möjlighet att göra det.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2013-08-20Author
Ståhl, Anna
Bönfors, Emmyly
Keywords
elevinflytande
hem- och konsumentkunskap
lärande
Series/Report no.
Lärarprogrammet hem- och konsumentkunskap
VT13
Language
swe