Show simple item record

dc.contributor.authorVogel, Klara
dc.contributor.authorSandberg, Tove
dc.date.accessioned2013-07-02T14:20:44Z
dc.date.available2013-07-02T14:20:44Z
dc.date.issued2013-07-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33368
dc.description.abstractGlobaliseringen av företags försörjningskedjor och skandaler rörande arbetsvillkor hos leverantörer har aktualiserat behovet av transparens. Att vara transparent innebär att företag kan visa var, och under vilka förhållanden, deras produkter produceras. Trots omfattande forskning om CSR, uppförandekoder och kontroller av leverantörer finns det relativt få empiriska studier som fördjupar sig i företags transparensarbete. Detta är förvånande och problematiskt eftersom transparens har fått en framskjuten roll i såväl den akademiska som praktiska diskussionen om företags ansvar för sina leverantörer. Framför allt saknas studier som mer djupgående analyserar komplexiteten i att bli transparent och förklarar varför företag kan uppvisa olika grad av transparens och varför denna kan variera i relation till olika leverantörer. Vårt syfte med denna uppsats är därför att studera hur företags leverantörsrelationer påverkar deras möjlighet att bli transparenta. Vi bygger vår uppsats på en fallstudie av ett medelstort svenskt klädföretag som har som vision att bli ”det mest transparenta företaget i världen”. Studien visar att ett företags möjlighet att bli transparenta präglas av dess leverantörsrelationer och utmanar därmed tidigare forsknings förenklade beskrivning av transparensarbete genom att visa på komplexiteten i frågan. Mer specifikt visar studien att graden av makt, kontroll och tillit i leverantörsrelationen är centrala för att förstå varför olika leverantörer uppvisar olika grad av transparens. Uppsatsen avslutas med en diskussion av resultatens implikationer för såväl företag som framtida forskning.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesLogistiksv
dc.relation.ispartofseries12/13:6sv
dc.titleTransparenses Komplexitet - Leverantörsrelationens påverkan på ett företags möjlighet att vara transparentsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record