Show simple item record

dc.contributor.authorSele Godino, MArgherita
dc.date.accessioned2013-06-28T14:56:10Z
dc.date.available2013-06-28T14:56:10Z
dc.date.issued2013-06-28
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33318
dc.description.abstractDet primära syftet med denna uppsats är att undersöka om det finns skillnader i skolprestationer i ämnet spanska mellan flickor och pojkar. Den viktigaste slutsatsen av undersökningen är att det finns stora skillnader i vad flickor respektive pojkar åstadkommer i ämnet spanska. Det sekundära syftet har vi definierat efter att ha besvarat den primära frågan. Vi ville försöka besvara de frågor som väcktes av resultatet. Frågorna vi ställde oss var om lärarna reflekterat själva över skillnaderna i skolprestationer och, om de gjort det, hur de förklarar dessa skillnader och eventuellt hur de jobbar med detta problem. Metoden vi använde är kvantitativ och kvalitativ. Vi samlade betygen i spanska från fyra högstadiskolor och bearbetade data till statistik för att kunna uppnå vårt syfte. Totalt har vi använt 272 betyg i spanska som vi med hjälp av programmet Excel presenterade och analyserade. Som nästa steg tog vi kontakt med undervisande lärare för kvalitativa intervjuer. Denna uppsats har betydelse för läraryrket, speciellt för dem som är intresserade av språk, i det att den tar upp betydelsefulla resonemang om undervisning och språkinlärning ur ett genusperspektiv.sv
dc.language.isospasv
dc.relation.ispartofseriesSPL kandidatuppsats i spanska, interdisciplinärsv
dc.relation.ispartofseriesSPL 2013-040sv
dc.subjectundervisning i moderna språksv
dc.subjectskolpresentationersv
dc.subjectgenussv
dc.subjectla enseñanza de lenguas extranjerassv
dc.subjectel rendimiento escolarsv
dc.subjectel enfoque de génerosv
dc.titleChicas y Chicos – contraste en la clase de español como lengua extranjerasv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Languages and Literatureseng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturerswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record