• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ekologisk livsmedelskonsumtion – i valet och kvalet

Olika aspekters inverkan vid ekologiska livsmedelsinköp

Abstract
Det råder en viss diskrepans mellan konsumentens attityd och inköpsbeteende när det gäller ekologiska livsmedelsvaror. En positiv attityd behöver inte innebära att konsumenten väljer att köpa ekologiska livsmedel när denne väl befinner sig i matbutiken. Ekologisk livsmedelskonsumtion är ett steg mot en mer hållbar samhällsutveckling med ambitionen att människors levnadssätt idag inte ska ha en negativ påverkan på framtida generationers sätt att leva. Det kortsiktiga synsätt och agerande som är typiskt för dagens generation ger upphov till viss oro eftersom sättet många lever på idag i flera avseenden inte är hållbart. Den ekologiska dimensionen av hållbar utveckling förespråkar en ökad ekologisk livsmedelskonsumtion, vilket skulle kunna bidra till en mer hållbar miljö i framtiden. Syftet med studien var att utforska vilka aspekter som studenter tar hänsyn till i sina livsmedelsval i en inköpssituation, med avseende på ekologiska livsmedelsvaror. Som datainsamlingsmetod användes medföljande observationer tillsammans med semistrukturerade intervjuer som tolkades med kvalitativ innehållsanalys. Analysen resulterade i sju aspekter som deltagarna tagit hänsyn till vid sina inköp, vilka ger upphov till slutsatsen att aspekterna Hälsa, Miljö, Preferens, Samvete och Kännedom gynnar ekologiska livsmedelsinköp samt att aspekterna Miljö, Preferens, Pris och brist på Tillgänglighet hämmar ekologiska livsmedelsinköp.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/33179
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
View/Open
gupea_2077_33179_1.pdf (4.003Mb)
Date
2013-06-26
Author
Hultgren, Sophia
Öjersson, Ellinor
Keywords
Ekologisk
konsumtion
livsmedelsinköp
livsmedelsval
Series/Report no.
Hälsopromotionsprogrammet, kostvetenskap
Vt 2013
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV