Show simple item record

dc.contributor.authorNilsson, Jenny
dc.date.accessioned2013-06-25T14:40:06Z
dc.date.available2013-06-25T14:40:06Z
dc.date.issued2013-06-25
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/33166
dc.descriptionSpecialarbete, 15 hp Svenska som andraspråk HT 2013 Handledare: Rakel Johnsonsv
dc.description.abstractInom dagens skola och samhälle finns det blandade attityder till modersmål och hur man ska handskas med det. Det finns idag mycket forskning som pekar på att modersmål spelar en viktig roll när det gäller identitetsskapande såväl som inlärning av nya språk. I denna uppsats har jag genom samtalsintervjuer, med tre lärare och fyra elever, undersökt hur lärare upplever att det finns några förrespektive nackdelar med att deras elever använder sitt modersmål under skoltid. Jag har även undersökt om lärarna tar till vara på elevernas modersmål och betraktar det som en tillgång samt hur eleverna upplever att deras lärare betraktar deras användning av sitt modersmål. Resultatet visar att svenska är det språk som väger tyngst bland lärarna. Man försöker kontrollera elevernas bruk av modersmålet i skolan och uppmuntrar eleverna att tala så mycket svenska som möjligt. Man ser det som fördel att eleverna kan använda modersmålet för att förklara saker för varandra men det vore en nackdel om eleverna skulle behärska modersmålet bättre än svenska. Konsekvensen av denna inställning blir att elevernas förvärvande av det svenska språket blir på modersmålets bekostnad. Detta kan i sin tur leda till att tvåspråkiga personer får överge sitt modersmål för att övergå till svenska. Eleverna själva tycks lägga märke till lärarnas åsikter. De tycks också hålla med lärarna och anser att det är bra att deras arbetssätt är bra. Genom att de får prata mycket svenska upplever de att de kan hantera språket bättre, men det kan bli på modersmålets bekostnad.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectmodersmålsv
dc.subjectattitydersv
dc.subjectsvenska som andraspråksv
dc.title"Att stänga av ett modersmål är som att kapa av tungan" – Lärares och elevers tankar kring bruket av modersmål i skolansv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokHumanitiesTheology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Swedisheng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för svenska språketswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record