Sammansatta ord – en studie kring vuxna sfi-elevers användning av långa ord i sin skriftliga produktion
Abstract
Det svenska språket har i det närmaste oändliga möjligheter att bilda
sammansättningar och sammansatta ord utgör därför en betydande del
av en språkbrukares ordförråd, både det allmänna ordförrådet och det
ämnesspecifika. Av den anledningen är det av stor vikt att inlärare av
svenska som andraspråk uppmärksammas på detta ordbildningsmönster
och att lärare är medvetna om vilka svårigheter som kan uppkomma.
Mängden sammansatta ord innebär en svårighet i sig, särskilt för
andraspråksinlärare, bland annat av den anledningen att alla tänkbara
sammansättningar inte kan rymmas i en ordbok.
I denna studie undersöks vilka olika typer av sammansatta ord som
sfi-elever på C- och D-nivån använder i sin skriftliga produktion. Den
gjorda undersökningen fokuserar på substantiviska, adjektiviska och
verbala sammansättningar. Syftet är att studera vilka svårigheter de här
orden kan orsaka och vilka eventuella felanvändningar som eleverna
gör. Det insamlade undersökningsmaterialet består av sammanlagt 20
uppsatser skrivna av 14 informanter på två olika skolor i Västra
Götaland under en termin.
Resultatet visar tydligt att elevernas användning av sammansatta ord
följer mönstret som återfinns i den svenska ordskatten, där den klart
största delen av sammansättningarna är substantiviska. De adjektiviska
och verbala sammansättningarna förekommer betydligt mera sparsamt i
informanternas uppsatser eller i många fall inte alls. Resultatet avslöjar
även olika typer av svårigheter för andraspråksinlärarna, till exempel
när det gäller ogenomskinliga/lexikaliserade sammansättningar som
endast utgör en fjärdedel av det totala antalet sammansatta ord i detta
material. Elevtexterna innehåller vidare relativt många särskrivningar.
Informanterna på D-nivån har, som förväntat, skrivit längre uppsatser
än de som befinner sig på nivå C och har därmed producerar ett större
antal sammansatta ord i sina texter, även om många individuella
skillnader förekommer. En slutsats är att eftersom sammansatta ord är
en så viktig, men svårbemästrad, del av det svenska ordförrådet bör
lärare i svenska som andraspråk lägga stor vikt vid den i sin
undervisning.
Degree
Student essay
Other description
Specialarbete, 15 hp
Svenska som andraspråk, SSA133
Fördjupningskurs 61 – 90 poäng
Vt 2013
Handledare: Ingegerd Enström
View/ Open
Date
2013-06-25Author
Lennermo, Eva
Keywords
sammansatta ord
andraspråksinlärare
ordförråd
Language
swe