Browsing Magisteruppsatser/ Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori by Title
Now showing items 29-48 of 101
-
"Handla i övrigt som vid möte med spårvagnar." En studie av Körkortsbokens bild av bilföraren
(2014-10-13)Trafiken består av komplexa system och ett regelverk, vars syfte ytterst är att förhindra att människor dör eller skadas svårt. Därför är det av största vikt att kommunikationen fungerar väl under körkortstagarens utbildning ... -
”HAR DU INGENTING ATT SÄGA SÅ SÄG DET” En tvåfallsstudie om kriskommunikationen under sexbrotten i Borås 2014 och skolattacken i Trollhättan 2015
(2017-06-12)This two case study examines how two communicators communicated during two different crisis situations; the sex crimes in Borås 2014 and the school attack in Trollhättan 2015. In the first crisis, a trainee at two ... -
Hisingens Kulturskola – mer än bara musik. En undersökning av Hisingens kulturskolas strategier för att skapa ett tydligt varumärke och profil för verksamheten.
(2015-08-17)The purpose of this thesis was to examine the strategies that Hisingens kulturskola, as a public organization, applies and intends to apply in order to create Hisingens kulturskola as a distinctive brand and an expressing ... -
How is hierarchy established in peer interaction? A CA study of preschool children during free play
(2015-10-03)The aim of this study is to examine how children create hierarchy in peer interaction when playing freely in a preschool setting. The research question that this study sets out to answers is: How is hierarchy established ... -
HUR KOMMUNICERAR MYNDIGHETER UNDER KRIS? En retorisk analys av Svenska kraftnäts kriskommunikation vintern 2019
(2019-09-25)Syfte: Att utifrån retoriska perspektiv undersöka Svenska kraftnäts kriskommunikation under januari-februari 2019. Teori: De retoriska appellformerna (ethos, logos, pathos) och imagereparerande strategier. Metod: Kvalitativ ... -
Hur når vi ut? Om att mäta engagemang på sociala medier
(2018-10-29)Syfte: Syftet för denna undersökning är att analysera hur den offentliga organisationen Göteborgsregionens kommunalförbund, GR, når ut på tre olika sociala medier-plattformar: Facebook, Instagram och Twitter. Detta kommer ... -
I skärningspunkten mellan central och lokal styrning. En undersökning av kommunikatörens roll på sex institutioner vid Göteborgs universitet
(2018-10-29)Kommunikation blir ett allt viktigare inslag på svenska universitet när universiteten förväntas marknadsföra sig på en internationell marknad. Idén om ”integrerad kommunikation”, det vill säga att tala utifrån en gemensam ... -
Infinite time computations and infinite algorithms
(2011-05-10)In this paper we investigate infinite time Turing machines as defined by Hamkins and Lewis in [1]. We extend the result in [2] showing that a larger set of clockable ordinals are 1-tape clockable. Furthermore, a new notion ... -
"Jag tror man mest söker information hos kompisar eller på nätet." Förutsättningar för att nå unga med information om alkohol och droger.
(2013-12-12)Denna uppsats undersöker kommunikativa förutsättningar för Mini-Maria i Göteborg att föra ut information om alkohol och droger till unga 13–21 år. Uppsatsen undersöker vidare om unga vet vart de skall vända sig för att få ... -
KAUSALITET I UTBILDNINGSVETENSKAP
(2023-07-07)Syfte: Uppsatsens övergripande syfte är att bidra till en ökad vetenskapsteoretisk förståelse av kausalitetsbegreppet inom utbildningsvetenskap i en svensk kontext, och hur den kunskapen kan tillämpas i undervisningspraktiken. ... -
Kännedom om kommunikation
(2018-11-07)Denna uppsats syftar till att artikulera en problematisk spänning mellan informell mellanmänsklig kommunikation förstådd utifrån en vardaglig erfarenhet eller upplevelse av den, i förhållande till professionella praktikers ... -
KLARSPRÅK PÅ SKATTEVERKET En undersökning av klarspråksarbetet ur ett medarbetarperpektiv
(2016-10-18)Syftet med denna uppsats är att få insikt i hur olika faktorer så som regler, normer, arbetssätt, föreställningar osv. påverkar klarspråksarbetet på Skatteverket i Västra regionen, samt vilka uppfattningar sektionschefer ... -
Kommunen i sociala medier – transparens och medborgardialog i Varbergs kommun
(2013-12-12)Varbergs kommun har en vision. Visionen säger att kommunikationen i kommunen ska kännetecknas av öppenhet och enkelhet samt efterfråga medborgardialog och inflytande. I samband med framtagandet av visionen skapades en ... -
Kommuner i konflikt: Representationen av sociala aktörer i nyhetsrapporteringen kring tiggeriförbudet i Vellinge samt reklamfilmspublikationen i Staffanstorp
(2021-11-04)Syftet med uppsatsen är att undersöka hur tidningen Sydsvenskan gått tillväga för att representera sociala aktörer, däribland politiker och människor med invandrarbakgrund, i bevakningen av två händelser med diskriminerande ... -
Kommunerna på Youtube – En undersökning av hur svenska kommuner använder Youtube som kommunikationsverktyg
(2018-10-29)Uppsatsens syfte är att undersöka hur kommuner använder Youtube. Uppsatsen använder neoinstitutionell teori och principer för kommunikation. För att besvara frågeställningarna skickades en enkät ut till alla kommuner i ... -
Kommunerna utan Facebook. En undersökning om kommuner som inte använder Facebook för externkommunikation
(2015-09-03)Syfte: Genom att undersöka de kommuner som inte har en kommunövergripande Facebooksida syftar denna uppsats till att ta reda på varför de kommuner som inte använder Facebook som ett verktyg för extern kommunikation inte ... -
Kommuners externkommunikation på Instagram
(2016-02-17)My purpose with this study was to examine how some local counties in Sweden are using Instagram as a means of communication, and also why. I used a blend of different theories in this study, among them city branding and ... -
KOMMUNIKATIONSSUPPORTEN En analys av användarupplevelse och intern tjänstekvalitet
(2017-11-28)Koncernkontoret vid Västra Götalandsregionen startade våren 2016 intern-tjänsten kommunikationssupporten i syfte att stödja medarbetare med kommunikationsrelaterade arbetsuppgifter. Syftet med föreliggande studie är att ... -
KONSTEN ATT KOMMUNICERA En studie av internkommunikation och organisationsidentitet inom en konstnärligt driven organisation.
(2016-11-14)Syftet med studien är att undersöka organisationsidentitet i förhållande till subkulturer och hur det påverkar den interna kommunikationen på en ”konstnärligt driven organisation”. Central litteratur är Kommunikation i ... -
Könsrepresentation i kommunernas nyhetsflöden. En innehållsanalys av framställningen av könsidentiteter i kommunala nyhetsartiklar på Internet.
(2017-01-23)Uppsatsens syfte är att undersöka och problematisera representationen av könsidentiteter i kommunala nyhetsflöden på Internet, samt analysera generella mönster kring detta ur ett genus- och maktperspektiv. Det teoretiska ...