Fingertal och Datorspel - Att utveckla aritmetiska kunskaper
Abstract
Huvudfrågor
- Hur utvecklas barns del-del- och helhetsrelationer?
- Sker någon förändring i barnens förmåga att känna igen mönster under spelets gång?
Metod och material
Fyra fallstudier ligger till grund för uppsatsen där kvalitativa videoobservationer och ett strukturerat kategori-
schema utgör metod för analys.
Resultat
Resultatet av den här studien visar att tre av de fyra observerade barnen utvecklat sin förståelse av tal genom att
utveckla sina förmågor i del-del- och helhetsrelationer och att se större mängder genom igenkänning av mönster.
”The Number Practice Game” är ett datorspel väl anpassat för att kunna främja utvecklandet av de tio bastalens
halvdecimala struktur genom de specialanpassade handkontroller som ger deltagarna en chans till att tillägna sig
kunskap taktilt.
Betydelse för läraryrket
Om vi sätter på oss våra matematikglasögon och tillsammans med barnen börjar använda matematik i vardagliga
sammanhang där barn kan se meningen med matematik kommer det också bli meningsfullt för dem. Som peda-
goger och lärare har vi ett viktigt uppdrag, att få barn och elever från förskolan och uppåt att på ett lustfyllt,
utvecklande och lärofyllt sätt skapa förutsättningar för en grundläggande uppfattning av tal och begrepp där
fingerräkning är ett steg i utvecklingen för att tillägna sig aritmetiska färdigheter.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Kavmark, Line
Keywords
Fingertal
antalsuppfattning
datorspel
subitizin
Language
sv