• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sjung med hela kroppen! En kvalitativ undersökning av elevers upplevelser av rörelse integrerat i sångundervisning

Abstract
Syftet med den här studien är att belysa hur rörelseövningar integrerade i individuell sångundervisning påverkar elevers upplevelser av sjungande. Huvudfrågeställningen lyder: Kan rörelseövningar bidra till en positiv upplevelse av sjungande, samt en mer avspänd kropp och en friare röst? Denna huvudfrågeställning förtydligas med följande frågor: Hur upplever sångelever rörelseövningar integrerade i sångundervisning med avseende på: upplevelse och uttryck, fokus och röst, muskelspänningar och mentala spärrar? Det är en kvalitativ studie som genom metodtriangulering i form av frågeformulär, intervju och observation undersöker sex stycken elevers upplevelser av rörelseövningar integrerade i sångundervisning. Det insamlade materialet är analyserat utifrån ett fenomenografiskt perspektiv, som syftar till att undersöka elevernas subjektiva uppfattning av rörelse integrerat i sångundervisning. Eleverna fick en positiv upplevelse av rörelseövningarna och upplevde att de bidrog till att flytta fokus från röstapparaten till uttrycket, vilket i sin tur resulterade i en mer avspänd röst, mindre prestationsångest, färre mentala spärrar, ett starkare uttryck och att de vågade mer. Då forskning bevisar att rörelse är nödvändig i samband med inlärning är denna studie av högsta relevans för läraryrket. Då det dessutom knappt finns någon tidigare forskning om rörelse integrerat i sångundervisning riktad till ungdomar och vuxna, är studien ytterst relevant för lärare framförallt inom det estetiska undervisningsområdet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/31608
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_31608_1.pdf (510.8Kb)
Date
2012
Author
Lindahl, Karin
Musik, Musik
Keywords
Sång
sångmetodik
rytmik
rörelse
musikalisk ges
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV