Browsing Magisteruppsatser by Title
Now showing items 21-37 of 37
-
Individualistisk kollektivism eller kollektivistisk individualism? - En studie om unga kinesers tolkningar av reklam
(2010-08-09)Författare: Niklas Nordmalm Titel: Individualistisk kollektivism eller kollektivistisk individualism? - En studie om unga kinesers tolkningar av reklam Kurs: Påbyggnadskursen (D) för medie- och kommunikationsvetenskap, ... -
MEASURING POPULISM ON TWITTER DURING PRESIDENTIAL ELECTIONS IN LATIN AMERICA - A dictionary-based approach.
(2022-11-08)Arguably, populism has become increasingly topic across different spheres: the media, the academia and even the vox populi; and it has become quite common to find political movements and leaders labelled as populists. ... -
Med uppdraget i alla kanaler. Institutionell logik för strategisk kommunikation på svenska statliga myndigheter.
(2014-09-05)Abstract Titel: Med uppdraget i alla kanaler -Institutionell logik för strategisk kommunikation på svenska statliga myndigheter Författare: Ulf Nylén Kurs: Examensarbete i medie- och kommunikationsvetenskap, 15 hp, MK ... -
MEDIA USE AND VACCINE HESITANCY - A qualitative study of individuals’ media use and vaccine choice in the covid-19 era
(2022-11-08)Vaccine hesitancy has long been recognized in separate research disciplines concerning different vaccines and societal contexts to comprehend what factors determine individuals’ vaccine choices. Likewise, communication ... -
Ett motvilligt äktenskap? En studie om relationen mellan PR-konsulter och journalister.
(2014-09-08)Sammanfattning Detta är en Magisteruppsats i medie- och kommunikationsvetenskap som ska undersöka relationen mellan PR-konsulter och journalister med hjälp av den kvalitativa metoden samtalsintervjuer. Mina frågeställningar ... -
PORTRAYING COVID-19 VACCINES IN ALTERNATIVE MEDIA - A content analysis of the framing of COVID-19 vaccines in Swedish alternative news media
(2022-09-30)Purpose: The purpose of this thesis is to gain insights into alternative news media in crisis communication by addressing the news media portrayal of COVID-19 vaccines, inoculation campaigns and the implementation of vaccine ... -
QUENCHING THE THIRST FOR INFORMATION WHEN THERE ARE NO GATEKEEPERS. A study examining trust in social media crisis information based on the source of the information.
(2022-09-01)Social media is rapidly being used as a source of information, including crisis-related information. The current study investigates how the sources of information available on social media affect users' trust in certain ... -
REPOLITICIZING AIRPORT ACTIVISM? Exploring the discursive struggle of environmental movements & news media in the context of depoliticized eco-politics
(2022-09-01)In a situation of ecological degradation and rapid climate change, environmental movements aim to create debate and attain political change. Here, news media is an important actor, possessing the power to represent movements ... -
”Schenker information” En kvalitativ studie av internkommunikationen mellan Schenker och de chaufförer som kör åt Schenker.
(2009-03-06)Titel ”Schenker information” – En kvalitativ studie av intern-kommunikationen mellan Schenker och de chaufförer som kör åt Schenker. Författare Pierre Delang Kurs Påbyggnadskurs, D -nivån Medie- och kommunikationsvete ... -
Spionage på studenterna svillkor. -Studenters läsning av och uppfattning om studenttidningen Götheborske Spionen
(2009-03-06)Titel: Spionage på studenternas villkor? – Studenternas läsning av och uppfattning om studenttidningen den Götheborgske Spionen Författare: Ida Johansson Handledare: Monica Löfgren Nilsson Kurs: Medie- och kommunikat ... -
SPREADING THE MESSAGE? - Populism in German newspapers and their presentation of a populist party
(2022-09-19)In academia, the concept of populism is a topic that is treated as frequently as it is controversially. In trying to grasp the concept, this study takes a two-parted approach as it is not only considering the concept in ... -
SVT och mångfalden i rutan En kvalitativ innehållsanalys av SVT Västs produktioner ur ett mångfaldsperspektiv
(2009-03-06)Titel SVT och mångfalden i rutan – en kvalitativ innehållsanalys av SVT Västs produktioner ur ett mångfaldsperspektiv Författare Mariana Soriano Kurs Påbyggnadskurs i Medie- och kommunikationsvetenskap Termin VT ... -
Tabloid=Tabloidisering? En kvantitativ innehållsanalys av framsidorna på Sveriges tre största morgontidningar. Samt kvalitativ textanalys av huvudnyheterna.
(2009-03-06)Författare:! Katarina Clendinning Titel: Tabloid=Tabloidisering? Kurs: Påbyggnadskursen (D) för medie- och kommunikationsvetenskap. Göteborgs Universitet Termin: HT 2007 Syfte: Har morgontidningarnas framsida förändrats ... -
“ The times they are a-changin’ ” En komparativ studie av den svenska videovåldsdebatten på 1980-talet och spelsvåldsdebatten på 2000-talet
(2010-08-09)Titel ” The times they are a-changin’ “ En komparativ studie av den svenska videovåldsdebatten på 1980-talet och spelvåldsdebatten på 2000-talet Författare Christer Andersson Handledare Annika Bergström Kurs Examensarbete ... -
Den vikande skivförsäljningen
(2011-02-22)Titel: Den vikande skivförsäljningen – En statistisk analys av den svenska fonogramförsäljningen år 2000-2003 Författare: Henrik Agertz Kurs: Medie- och kommunikationsvetenskap, D-kursen VT 2005 Syfte: Syftet är ...