Skriftliga omdömen – en intervjustudie kring lärares attityder
Abstract
Sammanfattning:
Jag har undersökt några grundskollärares attityder till de skriftliga omdömen som ska ingå i varje elevs IUP.
Skriftliga omdömen ska vara ett stöd för lärare i det dagliga arbetet för att få eleverna att utvecklas så mycket
som möjligt, men enligt många finns det brister i dem. Min utgångspunkt tog jag i Skolverkets publikationer
kring ämnet och tidigare uppsatser om bedömning. I min studie intervjuade jag sex lärare som arbetar i
grundskolans år 1-6 om hur de arbetar med och ser på arbetet med skriftliga omdömen. I mina intervjuer
framkom det att lärare ser positivt på skriftliga omdömen och deras möjligheter att bidra till elevernas
utveckling, men att de av olika skäl inte använder dem på det sätt som de själva skulle önska. De intervjuade
lärarna tycker att ett av problemen med omdömena är att det tar så mycket tid från undervisningen och arbetet
med eleverna, men de tror också att de kommer att bli bättre på att dokumentera och använda sig av det de
skriver fortlöpande under året. Skriftliga omdömen är viktiga för en likvärdig bedömning och för elevernas
möjligheter att utvecklas optimalt, enligt de lärare jag har intervjuat.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2012Author
Smedberg, Karin
Keywords
Skriftliga omdömen
IUP
bedömning
Language
sv